اختلاف میان قاهره و تهران باعث شده تا کشورهای فرامنطقه و به ویژه رژیم صهیونیستی فرصت بازیگری پیدا کنند و حالا نیاز به همگرایی بیشتر بین ایران و مصر احساس می‌شود.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل و ابعاد بازسازی مجدداً روابط ایران و مصر پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، روابط کشورهای منطقه با ایران در دستور کار برخی از دولت‌های منطقه اعم از خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته است. واقعیت این است که پس از گذشت یک سال از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی و بازگشایی سفارتخانه‌های دو طرف، شاهد آن هستیم که سایرین هم به سمت همین روند متمایل شدند. در این راستا و پس از اجرای عملیات وعده صادق به نوعی شاهد آن هستیم که نگاه‌ها به وزن منطقه‌ای ایران تغییر پیدا کرده و در همین راستا مصر هم وارد روند برقراری مجدد روابط با جمهوری اسلامی ایران شده است.

آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اختلاف میان قاهره و تهران باعث شده تا کشورهای فرامنطقه و به ویژه رژیم صهیونیستی فرصت بازیگری پیدا کنند و حالا نیاز به همگرایی بیشتر بین ایران و مصر احساس می‌شود. توجه داشته باشید که در نظام بین‌الملل و در عرصه دیپلماسی در سراسر دنیا، کشورها با یکدیگر اختلاف‌هایی را تجربه می‌کنند اما به هر ترتیب پس از مدتی روندهای منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای باعث می‌شود که دولت‌ها به سمت عادی‌سازی و بازسازی روابط دوجانبه و حتی چندجانبه پیش بروند.

مصر و ایران هم از این ماجرا مستثنی نیستند و باید بدانیم که هر دو کشور موقعیت ژئواستراتژیک دریایی بسیار مهمی (از خلیج فارس تا کانال سوئز) را سر و شکل می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود که اهمیت مصر و ایران در حوزه امنیت انرژی، امنیت دریایی و امنیت تجارت دوچندان شود و این در حالی است که هر دو طرف به هماهنگی و تقویت روابط در این خصوص نیاز دارند. از سوی دیگر بحث توریسم و تمدن کهن هر دو کشور یکی از موضوعاتی است که برای طرفین اهمیت زیادی پیدا کرده و می‌تواند درآمدهای دو طرف را افزایش دهد. در همین راستا باید متوجه بود که نزدیکی تفکر اسلام سیاسی در ایران و الازهر در مصر خصوصاً در مورد جنایات اخیر اسرائیل در غزه، یک همسویی مشخص را نمایان می‌کند؛ چراکه الازهر به نوعی موضع مشخص و روشن خود را علیه اسرائیل و اتفاقاتی که در غزه طی هفت ماه گذشته رقم خورده، علنی کرده است.

از منظر دیگر در حوزه اکتشافات و صادرات محصولات و همچنین ساخت نیروگاه‌ها و مسائل مربوط به زیرساخت‌های برق و انرژی، ایران از پتانسیل خوبی برخوردار است و می‌تواند تجربیات خود را در اختیار قاهره قرار دهد. ضمن اینکه تمایل مقامات سیاسی دو کشور در مورد بهبود روابط نشان دهنده چشم‌انداز روشن میان مصر و ایران است اما زمان دقیق اعلام علنی عادی‌سازی روابط میان دو کشور همچنان مشخص نیست.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید