به گزارش شفافیت به نقل از همشهری آنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران امروز دوشنبه ۱۲ آبان ماه در آیین بهره‌برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: علی‌رغم اینکه ابتلا به کرونا در سطح جهان افزایش پیدا کرده اما آمار تلفات در همان کشورهایی که آمار ابتلا افزایش یافته، رو به کاهش است. این درحالیست که در کشور ما هم آمار ابتلا و هم آمار تلفات رو به افزایش است. این وضعیت عوامل مختلفی دارد که البته همه آنها را هم نمی‌توان به گردن مردم انداخت.

شهردار تهران افزود: یکی از لوازم مقابله با کرونا رعایت فاصله اجتماعی است اما ما به لحاظ اقتصادی در شرایطی نیستیم که تعطیلی کامل اعلام کنیم و منطقی هم نیست. ولی می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که این شرایط قدری از حاد شدن بکاهد؛ که یکی از آنها در حوزه حمل و نقل عمومی است. حوزه عمل و نقل عمومی محل اصلی رعایت عدالت اجتماعی است و رعایت فاصله اجتماعی در اتوبوس و مترو تهران نیازمند سه برابر شدن ناوگان فعلی است.

وی درباره پیگیری‌هایی که برای افزایش تعداد واگن‌های مترو در دست انجام است، گفت: در حال پیگیر  سفارش ۶۳۰ واگن به چین هستیم و دو قرارداد بالای ۱۰۰ واگن را در داخل پیگیری می کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه اولین رام واگن ملی در بهمن ماه با همکاری شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی رونمایی می‌شود، از افزایش خطوط بی آر تی در تهران و بکارگیری اتوبوس‌های برقی به عنوان دیگر برنامه‌های مهم توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت نام برد.

حناچی درباره اقدامات برای ورود اتوبوس نو به ناوگان تهران هم اظهار کرد: قرارداد خرید ۸۰۰ دستگاه اتوبوس را در دستور کار داریم و از محل قرارداد امروز ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۲۰ دستگاه مینی‌بوس تامین خواهد شد. ورود اتوبوس گازسوز و ال ان جی سوز را به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در دستور کار داریم. مناقصه برای خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز تک کابین هم در برنامه است. امیدواریم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ال ان جی سوز هم با مشارکت بخش خصوصی تامین کنیم.

شهردار تهران، رویکرد مدیریت شهری را استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی تولید اتوبوس شهری عنوان کرد و افزود: زمانی که قصد انعقاد قرارداد با ایران خودرو دیزل را داشتیم، عده‌ای می‌گفتند این کار را نکنید چون ایران خودرو بدقول است. اما حالا دیدیم که حتی در شرایط حاد افزایش لحظه‌ای دلار، ایران خودرو دیزل به وعده خود عمل کرد و این کار را ادامه خواهیم داد. سال رونق و جهش تولید است و خوشحالم کارخانه ایران خودرو دیزل که سال‌ها اتوبوس تولید نمی‌کرد، با این قرارداد فعال شد و نور امیدی برای این شرکت ایجاد شد.

حناچی درباره سیاست‌های خود جهت پیگیری وعده‌ها و مصوبات موجود درباره ارتقای حمل و نقل عمومی پایتخت، گفت: گلایه و اینها همیشه هست ولی گلایه را خیلی پشت تریبون داد نمی‌زنیم اما آنجایی که لازم باشد داد هم می‌زنیم. نه تنها در اجرای مصوبه دولت به مشکل برمی‌خوریم، در حوزه اجرای برخی قوانین هم مسئله داریم؛ به عنوان مثال  برای گرفتن اعتبارات اوراق مشارکت هم مشکل داریم.

وی با بیان اینکه «امید زیادی نداریم دولت در این شرایط بتواند برای حمل و نقل عمومی کاری کند» تصریح کرد: البته وزارت نفت این چرخ را به گردش درآورده ولی این چرخش به اندازه‌ای که نیاز داریم نیست. حمل و نقل عمومی تهران یک بحث حاکمیتی است و همه اجزای حاکمیت در برابر سلامت و وقت شهروندان مسئول هستند نهایت تلاش را داشته باشند. شرایط کشور سخت است ولی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی هم بخشی از آن سختی است که باید حل شود.  

حناچی با بیان اینکه «فکر می‌کنم فشار را نباید رها کنیم.» اظهار داشت: موضوع توسعه حمل و نقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و بعد از بحث درمان جزو اولویت‌های یک کشور در شرایط کرونایی محسوب می‌شود. ما در شرایط کرونایی تا کنون ریالی از دولت دریافت نکرده‌ و تلاش کرده‌ایم باری هم برای مردم نباشیم.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به شرایط سخت کنونی، گفت: تحریم‌های ظالمانه، مردم ایران را هدف گرفته است. کسانی که در این شرایط از گرفتن وام‌های بهداشتی یا عبور تجهیزات درمانی جلوگیری می‌کنند، مردم ایران را هدف گرفته‌اند نه دولت ایران را؛ و در آینده جوابگو خواهند بود. در این شرایط باید تهدید عظیم تحریم را به فرصت عظیم تبدیل کنیم و تلاش برای تولید داخل و کاهش وابستگی ارزی در زمینه تولید اتوبوس و واگن‌ها در دستور کار قرار دارد.

پیروز حناچی درباره آلودگی هوای تهران نیز گفت: تهران در این فصل آلودگی ناشی از اینورژن را تجربه می‌کند که یکی از عوامل اصلی آلودگی شهر تهران PM2.5 است که ناشی از سوخت ناقص موتورهای دوچرخ بنزینی، وسایل نقلیه موتوری که سوخت ناقص دارند و ... است. بر اساس آخرین نتایج تحقیقات جهانی، ارتباط مستقیمی بین آمار افزایش کرونا و افزایش PM2.5 در هوا ارتباط وجود دارد. ایست قلبی ناشی از این آلودگی است. هوای این روزهای تهران هم برای گروه‌های حساس آلوده است و کسانی که کرونا دارند همان گروه‌های حساس هستند.

وی گفت: در همین شرایط کرونایی خیلی از کشورها محدوده طرح ترافیک‌شان را افزایش داده‌اند. لندن محدودیت‌های طرح ترافیکی خود را چند برابر کرده و محورهای پیاده و دوچرخه آن هم افزایش پیدا کرده است البته این کار در تهران تازه دارد آغاز می‌شود و با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید