به گزارش شفافیت به نقل از همشهری آنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در آیین بهرهبرداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران گفت: تلاشهای شهرداری تهران و شرکت ایران خودرو دیزل که در این شرایط دشوار اقتصادی و نوسانات قیمت خودرو و ارز توانستند این قرارداد را به نتیجه برسانند، جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به سابقه حمایت دولتها از حمل و نقل عمومی گفت: یک سنت حسنه از دولت آیتالله هاشمی برای تهران آغاز شد، به این صورت که دولت ۱۰۰ درصد هزینههای تامین اتوبوس را تامین میکرد و حتی آقای ترفع مدیرعامل وقت سازمان اتوبوسرانی شهر تهران که عموی مدیرعامل فعلی این سازمان هم است، راحت به دفتر رئیسجمهور تردد میکرد و حتی مستقیم با رئیسجمهور دیدار میکرد و نیازها و درخواستهایشان را مطرح میکرد.
هاشمی افزود: در دولت آیتالله هاشمی، تزریق ۳ هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران تصویب شد که ۱۵۰۰ دستگاه آن در دولت سازندگی و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر در دولت آقای خاتمی تحویل شد هر چند که در دولت اصلاحات ۸۲.۵ درصد هزینههای اتوبوس را دولت پرداخت میکرد. در دوره آقای احمدینژاد هم که غوغا کردند و حدود ۱۰ هزار اتوبوس شهری دادند. حتی رفسنجان ما هم ۱۵ دستگاه اتوبوس دریافت کرد. البته که این توفیق مرهون فشارهای مکرر شهرداریها بود. اینکه به شوخی میگفتم شهرداری لحاف و تشک میانداختند در پشت دفتر رئیس جمهور، واقعا این چنین بود.
رئیس شورای شهر تهران درباره وضعیت حمایت دولت تدبیر و امید از ناوگان حمل و نقل عمومی تهران، اظهار کرد: در دولت آقای روحانی هم مصوبه خوبی در ۲۳ اسفند ۹۶ داده شد. یک چنین متن مصوبهای دست هر کسی باشد باید ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینیبوس از درونش دربیاید. همان موقع که دوره پنجم شورای شهر تهران مستقر شد، این مصوبه با حضور رئیس جمهور و ۴ وزیر و رئیس بانک مرکزی امضا شد و مقرر شد این اتوبوسها و مینیبوسها از محل منابع حاصل از صرفهجویی سوخت از طرف وزارت نفت تامین شود اما تا کنون از درون این مصوبه چیزی درنیامده است. شهرداری با این مصوبه میتواند برود با شرکتهای ساخت اتوبوس قرارداد ببندد. از این ۱۹ هزار اتوبوس، ۵ هزار دستگاه و از ۴۶ هزار مینیبوس نیز ۱۰ هزار دستگاه برای تهران است.
محسن هاشمی از این مصوبه دولت که با پیگیری شورای شهر تصویب شده است به عنوان یکی از افتخارات پنجمین دوره شورای شهر تهران نام برد و تصریح کرد: آقای روحانی کار خود را انجام داده است اما این که سیستم ما نمیتواند مصوبه را تبدیل به اتوبوس کند مربوط به وضعیت پیگیری ما است. اصلا الآن شهرداری تهران برود و قرارداد ببندد و هزینهها را به منابع وزارت نفت منوط کند.
وی افزود: درباره مترو هم عین همین مصوبه وجود دارد و مربوط به قبل از خروج ترامپ از برجام است و به عبارتی ۱.۵ سال وقت وجود داشته که این کار انجام شود. درباره واگنهای مترو هم چند صفحه مصوبه است که اصلش برای ۹۵ است و پیگیری کردهایم تا در سال ۹۶ تمدید شود اما باید پیگیری شود تا انجام شود. اگر شهرداری این مصوبات را رها کند، قطعا به نتیجه نمیرسد و اگر موانعی در راه اجرای آنها ایجاد میشود، باید به طریقی برطرف شود.
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگر سخنانش، درباره وضعیت مدیریت کرونا هم گفت: شعار مقابله با کرونا را سر میدهیم اما نه اقدامات مناسب انجام میدهیم و نه همین مصوبات را اجرا میکنیم. ۳۰ تا ۴۰ درصد منبع انتشار کرونا در شهرهای بزرگ، حمل و نقل عمومی است. مبارزه با کرونا فقط ماسک زدن نیست بلکه لازم است اتوبوس و واگن هم ساخته شود و تعداد اتوبوس و واگنی که مصوبه دولت دارد با پیگیری شهرداری محقق شود.
دیدگاه ها