به طور حتم تا حدود سه سال قبل هیچ کدام از خریداران خودروهای داخلی، این روزها را حتی به خواب نمی دیدند که بهای برخی از وسایل نقلیه ای که قصد تهیه آن را دارند، آنچنان گوی سبقت از تولیدات برندهای پرآوازه جهان برباید که در این ماراتن قیمت برخی از تولیدات داخل که کیفیت ان با اما و اگرهایی نیز روبرو است از بهای خودروهای صاحب نام آن سوی آب پیشی بگیرد. مصداق بارز آن برابری قیمت دنا پلاس توربو اتومات یا سایپا 151 پلاس به ترتیب با یکی از مدل های پورشه یا مرسدس بنز است.
دنا پلاس توربو یا پورشه ماکان!
بهای برخی خودروها در بازار کنونی آنچنان به سرعت اعداد و ارقام را در قالب روند سرسام آور قیمت ها تجربه می کند که هر خریداری به امید داشتن وسیله نقلیه ای چهار چرخ سری به بازار میزند، در جا میخکوب می شود. یکی از این عجایب قیمت خودرو دنا پلاس توربو اتومات است که تنها چند روز از اولین تحویل آن به مشتریان میگذرد، اما در بدو ورود به بازار رکورد 550 تا 600 میلیون تومان آن هم صف دریافت از کارخانه را به نام خود ثبت کرده است، رقمی که البته ممکن است باز هم افزایش یابد، زیرا دلالان و حواله داران این خودرو که در صف تحویل منتظر دریافت دعوتنامه هستند را بر آن داشته تا فرصت را غنیمت شمارند و بیشترین بهره را از نبود نظارت در این زمینه ببرند. گزارش میدانی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت حکایت از این امر دارد که به عنوان نمونه دارندگان حواله دنا پلاس 1700 سی سی اتوماتیک که اگرچه موعد تحویل آن در هنگام فروش به مشتریان مردادماه 99 عنوان شده، اما هنوز دعوتنامه ای برای خریدار ارسال نشده است، حواله را به قیمت 400 میلیون تومان به خریدار جدید واگذار میکند که البته خریدار جدید نیز باید برای دریافت خودرو رقم دیگری را نیز به خودروساز برای تحویل وسیله نقلیه مذکور پرداخت کند، رقمی که حداقل 150 میلیون تومان برآورد میشود و در مجموع احتمال میرود، رقم موردنظر به 550 میلیون و شاید کمی بیشتر تا 600 میلیون تومان برسد. قیمتی مشابه بهای پورشه ماکان توربو 2017 در سال 96 که در آن سال با حداقل قیمت 560 میلیون تومان و حداکثر 700 میلیون تومان قابل خریداری بود.
آرزوهایی که رویا شدند
البته این رقم از سوی دارندگان حواله این خودرو که دعوتنامه برای آنها ارسال شده است، برآورد میشود، ضمن اینکه در قرار داد منعقد شده از سوی شرکت خودروساز با خریدار در بهمن ماه گذشته حواله ذکر شده است از زمان واریز وجه تا تحویل خودرو 60 روز زمان نیاز خواهد بود. به این ترتیب باید گفت در مجموع استارت افزایش بهای این خودرو در بازار آزاد نیز به نوعی زده شده است، روندی که البته می تواند با توجه به ضعف نظارت و نبود تدابیر کنترل کننده بر سایر برندهای داخلی خود رو نیز اثرگذرا باشد. روندی که قیمت های غیر قابل باوری را این روزها در مقابل دیدگان بهت زده افرادی که آرزوی خرید خوردو را در در سر دارند به نمایش می گذارد تا آرزوهایشان تبدیل به رویایی دور شود.
پژو 2008 مصداقی دیگری براین مدعا است که سال 96 اگرچه یک روند افزایشی را در بهای خود تجربه کرد، اما قیمتش در آن بازه زمانی رقمی کمتر از 100 میلیون تومان بود، اما اکنون بهای آن در بازار رقمی در حدود 836 میلیون تومان برآورده شده است که با توجه به تغییر روزانه حتی ساعتی قیمت ها این رقم ممکن است تغییر نیز کند.
پژو 206 تیپ دو هم مصداق دیگری در این زمینه است که بهای آن سه سال قبل 32 تا 34 میلیون تومان بود که اکنون به حدود 200 میلیون تومان رسیده است. جک S5 اتوماتیک نیز در سال 96 قیمتی در حدود 94 میلیون تومان داشت که اکنون رکورد 680 میلیون تومان را نیز در اختیار دارد یا جک S3 اتوماتیک که سه سال قبل با 62 میلیون تومان قابل خریداری بود، اما اکنون برای داشتن آن باید 480 میلیون تومان نقدینگی در دست داشت.
همه این ها گویای آشفتگی غیرقابل باور در بازاری است که هرزگاهی متولیان آن تلاش می کنند تا با دادن وعده هایی در باره کاذب بودن قیمت ها خریداران دلنگران را حتی برای یکی دو روز هم که شده آرام کنند تا بازار دوباره روند دلخواه خود را طی کند. مانند اظهارات چند روز قبل مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت که اظهار کرده بود؛ قیمت خودرو در دو هفته گذشته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و به طور قطع این قیمتها شکسته خواهد شد.
وعده هایی که البته پیش تر هم تکرار شده بود، به طور نمونه امیرحسین قناتی، مدیرکل وقت صنایع خودروی وزارت صنعت نیز خرداد ماه سال 97 تلاش کرده بود تا این اطمینان خاطر را به خریداران بدهد که بازار خودرو آرام می شود و قیمت های حاشیه بازر از بین خواهد رفت. به عبارتی بهای خودرو که روند صعودی را در آن زمان تجربه می کرد ارزان خواهد شد. وعدهها و قول هایی که نه تنها محقق نشد، بلکه در ماه های بعد خریداران خودرو همچنان شاهد روند صعودی و پرشتاب قیمت ها بودند که آنها را به قول و قرارهای مسئولان حوزه صنعت و اقتصاد بی اعتماد کرد. آنچه که می توان آن را نوعی دهن کجی قیمت خودروها به جیب های خالی مشتریان دانست.
یک مقایسه ساده اما تاثربرانگیز
اما این روزها حال و هوای بهای خودرو در سایر کشورهای جهان چگونه است؟ به زبانی ساده تر قیمت هایی که این روزها مشتریان وسایل نقلیه برای خرید آن در بازار داخلی برای تهیه خودروی داخلی می پردازند با قیمت کدام وسایل نقلیه در بازارهای خارجی همتراز است. در این باره به طور نمونه باید گفت؛ اگر شما با نقدینگی کنونی که برای خرید خودروی دنا پلاس دارید، قصد خرید وسیله نقلیه ای در خارج از کشور را داشتنید، پیشنهادهای پیش روی شما شامل تویوتاکمری ۲۰۲۰، تویوتا۲۰۲۰ CHR، مزدا۶ مدل ۲۰۲۰، سوناتا ۲۰۲۰ و توسان۲۰۲۰بود. اگر هم این خوروها چنگی به دلتان نمی زد؛ باز هم انتخاب های دیگری از جمله فولکس واگن تیگوان۲۰۲۰، هوندا آکورد۲۰۲۰ و شورلت مالیبو۲۰۲۰ را برای تهیه خودروی دلخواهتان داشتنید. این را هم بگویم که گفته می شود این روزها شرکتهای این خودروهای خارجی به دلیل رکود بازار تولیداتشان را به صورت اقساط نیز واگذار می کنند.
حالا اگر رقم پس انداز شما کمتر نیز بود به عبارتی حدود 105 میلیون تومان به اندازه بهای یک خوردی سایپا 151 پلاس یا همان وانت پراید داشته باشید هم با این رقم می توانستید مرسدس بنز C کلاس2010خریدای کنید که حتی ممکن بود برای شما ارزان تر از سایپا 151 پلاس هم تمام شود. همچنین اگر هم با یک حساب و کتاب سرانگشتی تصمیم دارید با حدود 218 میلیون تومان خود به سراغ خرید پژو پارس دوگانه سوز، بروید، باید بگویم که با این میزان نقدینگی در خارج از کشور قادر بودید سوار پورشه کاین مدل 2008 شوید. علاوه براین درصورتی که جیب هایتان را تکانده اید تا مشتری برای پژو پارس اتوماتیک TU5 شوید که حدود 325 میلیون تومان قیمت گذاری شده است، باید بدانید که اگر کمی نقدینگی تان را افزایش دهید و آن را به 350 میلیون تومان برسانید با این رقم می توانید در خارج از کشور به سراغ نیسان ورسا 2020 بروید، درصورتی که معتقدید این رقم برای شما بالا بوده و نقدینگی تان حدود 300 میلیون تومان است، بی ام دبلیو 328i سال 2014 هم گزینه دیگری است که در پیش رو دارید.
مشتریان خرید رنو ساندرو اسپ وی هم خریدشان با قیمت خودرووی هیوندای اکسنت 2020 برابری می کند. دیگر اینکه اگر قصد خریدی خودرویی برای سفر خانوادگی دارید و با حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومانی که دارید تصمیم به خرید خودروی سورنتو GT-Line را در سر می پرانید، باید بدانید که در خارج از کشور شما می توانستید با این رقم دو خودروی کیا سورنتو و یک کیا k5 خریداری کنید و تصمیم بگیرید با کدام یک راهی سفر خانوادگی شوید.
این ها آمارها و اعدادی هستند که حکایت از این امر دارند که بازار خودرو این روزها در قالب کودک یتیم و سرگردان روزگارش را سپری می کند که متولی و سرپرستی ندارد، هرچند که دایه های دلسوز تر از مادر دارد و آنها هم تنها به دادن وعده و وعیدهای خوش رنگ و لعاب اما بی سرانجام برای آینده اش اکتفا می کنند. عملکردی که نتایجش در قالب سیگنال هایی به بازار سایر اقلام نیز تسری می یابد و نتیجه اش موج های جدیدی از تورم خواهد بود که شرایط مالی بسیاری از افراد جامعه دیگر توانی چندانی برای تحمل آن ندارد.
دیدگاه ها