به گزارش ایسنا، اواخر سال ۱۴۰۱ بود که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا از ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی سخن به میان آورد و حتی اعلام آمادگی کرد که در صورت موافقت و تصویب دولت، پلیس راهور خودروهای متخلف را با رقم‌های جدید در ایام نوروز جریمه کند. پیشنهادی که در نهایت اجرای آن به ایام نوروز نرسید.

حالا در تازه‌ترین اظهارنظر، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا موضوع افزایش رقم جرائم رانندگی را مطرح کرده و گفته بود که «در حال حاضر چندسالی است که در مبلغ جرائم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخ‌های قدیمی در حال اجراست. ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقدیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی و ... قدرت بازدارندگی جرائم رانندگی را نیز افزایش دهیم و در واقع اینطور نباشد که فردی پیش خودش تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی را انجام دهد برایش به صرفه تر است.»

به گفته حسینی « در همین راستا هم از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی از سوی پلیس به دولت مطرح و خواسته شده که مبلغ جریمه تخلفات حادثه‌ساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی، رانندگی در حالت مستی و ... جزو تخلفات حادثه‌سازی است که پلیس پیشنهاد افزایش جریمه آنها را مطرح کرده‌ و امیدوار است که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب شود.»

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا حتی پیشنهاد کرده بود مبلغ جرائم تخلفات حادثه‌ساز چند برابر شود و بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند تا بازدارندگی ایجاد کند.

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون پیشین پلیس راهور فراجا از موافقان افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی است، او در این خصوص به ایسنا گفت: اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است. دقت داشته باشید که در کشور ما سومین عامل مرگ و میر  مردم حوادث و سوانح و ترافیکی است.

وی با اشاره به هفتم اردیبهشت ماه که به نام روز ایمنی حمل و نقل نام‌گذاری شده است، گفت: خوشبختانه افرادی که در حوزه ایمنی و حمل و نقل کار می‌کنند تمام تلاش و هم و غم‌شان این است که ایمنی مسافران و بار در جاده ها و داخل شهرها تامین وحفظ شود، اما علیرغم تمام تلاش های انجام شده باید بگویم که ما در حوزه فرهنگ ترافیک دارای نواقصی هستیم که باید رفع شود.

جهانی ادامه داد: در سال های اخیر پلیس راهور تلاش کرد که با پرداخت هزینه‌های اندک در تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌هایی را برای فرهنگسازی ترافیکی تولید کند، قطعا ابتدا باید به فرهنگسازی اولویت بدهیم. در این خصوص تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها هم باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و من فکر می‌کنم که روز ایمنی حمل و نقل بر این موضوع تاکید دارد که همه باید نسبت به ایمنی حمل و نقل که بیش  از ۹۰ درصد آن از طریق جاده انجام می‌شود، حساس باشند.

این کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته برای نهادینه شدن فرهنگ ترافیک از کودکی آموزش‌ها را آغاز می‌کنند، گفت: در همین راستا نیز پلیس راهور از سال‌ها قبل طرح همیاران پلیس را کلید زد و در نتیجه اجرای آن نیز با کمک دانش‌آموزان حدود ۱۸ از تخلفات رانندگی کاسته شد.

وی درباره تاثیر افزایش مبلغ جرائم رانندگی بر کاهش تخلفات و حوادث نیز گفت: پیشنهادات برای افزایش جریمه به علت بازدارنده بودن آن است و من هم معتقدم که جریمه‌های رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد. پس با افزایش رقم آن به خصوص در مورد تخلفات حادثه ساز هیچ مخالفتی وجود ندارد. 

جهانی افزود: اما یک پیشنهاد به فرماندهان پلیس و دولت محترم دارم. اینکه بهتر است مبنای نرخ تخلفات بر اساس قیمت خودرو باشد. به عبارتی دیگر جریمه‌ای که ممکن است یک پراید برای یک تخلف رانندگی پرداخت کند با جریمه‌ای که مثلا یک بی‌ام‌و باید برای همان تخلف پرداخت کند، متفاوت باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید