عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از چشم انداز آینده روابط ایران و چین اظهار داشت: طی یک سال و نیم و دو سال گذشته با چین روابط مثمرثمری که انتظار می‌رفت، نداشتیم اما خوشبختانه در این یک ماه اخیر تحولاتی که اتفاق افتاد با سفری که رئیس جمهور به چین داشت و همچنین به دنبال آن وساطتی که چینی‌ها در برقراری روابط تهران-ریاض داشتند، به نظر می‌رسد چشم انداز امیدوار کننده‌ای برای سال آینده و سال‌های ‌آینده می‌توان متصور بود. 

وی تصریح کرد: در واقع روابط ایران و چین به نوعی با رابطه چین با منطقه پیوند خورده است و هر چه روابط ایران با کشورهای منطقه و عربی بهتر باشد طبیعتا با چین نیز ارتباط بهتر خواهد بود. 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این که چشم انداز امیدوار کننده‌ای در روابط تهران و پکن وجود دارد، گفت:  البته اگر بخواهیم رابطه توسعه‌گرای خوبی داشته باشیم منوط به مساله هسته‌ای ایران است، چین تا اندازه‌ای با ایران کار می کند که از ایران نفت خریداری می‌کند و اگر ایران بتواند توافق هسته‌ای را به سرانجام برساند و میزان تولید و فروش خود را افزایش دهد و پول به حساب‌های بانکی واریز شود می‌تواند کارهای بزرگ‌تری را انجام دهد و طبیعتا برای سال آینده وضعیت بهتری را در ارتباط با چین پیش بینی می‌کنیم. 

سفیر سابق کشورمان در نروژ درباره کافی نبودن سطح همکاری‌های اقتصادی ایران وچین نیز اظهار داشت: همان‌طور که گفتم سال خوبی را با چینی‌ها طی نکردیم و آن‌ها نیز در عراق و کشورهای جنوبی خلیج فارس سرمایه‌گذاری کردند و حجم مراودات تجاری با ایران در حد قابل قبولی نبود. 

فرجی راد ادامه داد: به هر حال در پی تحولاتی که اخیرا رخ داد و براساس آنچه اعلام شده توافق‌نامه‌هایی با چین به امضا رسید در زمینه های نفتی و مسکن. لذا امیدواریم این توافقات به سرانجام برسد. اگر چنین شود روند رو به رشدی را در ارتباط با اقتصاد ایران و چین شاهد خواهیم بود و شاید به سال‌های قبل برگردیم. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید