غلام رضا منتظری در گفت و گو با «شفافیت» درباره طرح صیانت از فضای مجازی، اظهار کرد: پیشینه این طرح به مجلس قبل باز می گردد، طرح مذکور چون به بازه زمانی پایان مجلس گذشته رسید، به صحن علنی ارائه نشد. در دوره جدید این پیش نویس در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. اشکالاتی داشت که در مدت هشت ماه توسط مرکز پژوهش های مجلس و تعداد زیادی از افرادی که تخصص هایی در این زمینه دارند، مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان یک پیش نویس آماده شد. 

تشکیل کمیسیون تخصصی مشترک برای بررسی پیش نویس
وی با تاکید براینکه فضای مجازی نیازمند قانون است و بدون قانون نمی شود فضای مجازی را اداره کرد، ادامه داد: این پیش نویس با هدف فراهم کردن زمینه برای داشتن قانون  این حوزه کار شد. اقدامی که اکنون انجام شده، این است که مجلس بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی اجازه داد، یک کمیسیون تخصصی مشترک برای بررسی این پیش نویس و رفع اشکالات آن شکل گیرد.
نماینده مردم گرگان در مجلس تصریح کرد: هنوز چیزی به دستگاه های دولتی ابلاغ نشده است و این طرح تنها در قالب پیش نویس قرار دارد. چون اگر ابلاغ شده باشد، دیگر مجالی برای نظرسنجی و شنیدن حرف نخبگان و متخصصان نبود. پس در این باره بحث و گفت و گو خواهد شد تا با رفع اشکالات این طرح آماده شود، تا زمینه ساز داشتن قانون برای فضای مجازی باشد.

نقد منتقدان و پیشنهاد سازنده را می شنویم
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص اینکه چرا مجلس این طرح را به کمیسیون مشترک ارائه داده است؟ بیان کرد: نخست اینکه بحث موردنظر به طور کامل تخصصی است و باید متخصصان نظرات خود را در این باره ارائه دهند. استادان دانشگاه ها، نخبگان فضای مجازی، موسسات و مراکز فعال در این زمینه و ... که نمی توان بر اساس قانون این افراد را در صحن مجلس حاضر کرد. ما نقد منتقدان و پیشنهاد سازنده را آنها را می ‌توانیم در کمیسیون مشترک تخصصی که به آن اشاره شد، بشنویم.
منتظری خاطرنشان کرد: اکنون این اجازه به کمیسیون فرهنگی داده شده است تا یک کمیسیون مشترک با کمیسیون‌های اجتماعی، صنایع و معادن و غیره تشکیل دهد و جدا از کمیسیون های اشاره شده که همه آنها نمایندگان مجلس هستند، همانطور که اشاره شد از نخبگان و متخصصان نیز دعوت شود تا در کمیسیون مشترک چالش ها، مشکلات و دیگر مباحث موردنظر خود را مطرح کنند. اینکه اگر این پیش ‌نویس قانون بشود چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود.

تعریف پیوست رسانه ‌ای برای اطلاع رسانی به مردم
وی در ادامه گفت: نکته دیگری که به نظر می رسد می تواند دغدغه مردم باشد، این بوده که اگر این موضوع در قالب یک کمیسیون بررسی شود، ما چگونه از اطلاعات به روز در خصوص روند بررسی آن مطلع شویم. در این خصوص نیز چاره جویی شده است، براین اساس در جلسه ای که در این زمینه برگزاری شد، مطرح شد، پیوست رسانه ‌ای برای این امر تعریف کنیم، تا از اصحاب رسانه بتوانند داشته باشند. ضمن اینکه بتوان هر روز آخرین جمع بندی هایی که در کمیسیون داشته ایم را به اطلاع مردم رساند تا اگر نظر و نقدی دارند آن را مطرح کنند.

دعوت از محافل، چهره ها و متخصصان
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: ضمن اینکه از هم اکنون از مجامع، محافل چهره ها و شخصیت هایی که آمادگی دارند در کمیسیون حاضر و مباحث مورد نظر خود را مطرح کنند، دعوت می کنیم تا در این خصوص نظرات خود را ارائه دهند.

تاکید مقام معظم رهبری بر دو اولویت اقتصاد و فرهنگ
نماینده مردم گرگان در مجلس تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه مقام معظم رهبری  در شروع به کار مجلس دو اولویت اقتصاد و فرهنگ را برای نمایندگان تعریف کردند. ایشان به بخش فرهنگ و فضای مجازی تاکید ویژه‌ ای داشتند و فرمودند در کوتاه مدت باید وضعیت فضای مجازی روشن شود. کوتاه مدت یکی از گزینه‌هایش  این است که ما بتوانیم از اصل ۸۵ قانون اساسی استفاده کنیم، زیرا اگر به صحن علنی مجلس راه یابد ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا به جمع بندی برسیم. ضمن اینکه ببرسی تخصصی ممکن است، در صحن علنی اتفاق نیفتد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر است با مصوبه مجلس فضا برای بررسی تخصصی این طرح به طور کامل آماده شده است، اگر این به صحنه علنی تصویب می شد، دیگر جایی برای شنیدن نظر نخبگان وجود نداشت و کار تمام شده بود. لذا این فرصت فراهم آمد آراء متخصصان و صاحبنظران را در تکمیل این پیش ‌نویس به عنوان یک قانون اولیه برای فضای مجازی را بشنویم.

هنوز وارد مسائل محتوایی نشده ‌ایم
وی در مورد مباحثی که مربوط به کسب و کار در فضای مجازی می‌ شود نیز گفت: ما هنوز وارد مسائل محتوایی نشده ‌ایم. محتوی را مجلس به کمیسیون تخصصی اجازه داده است به محتوا ورود و اشکالات را برطرف کنند و در نهایت به یک طرح کامل برسند.

حمایت از پلتفرم کارهای دانش بنیان
منتظری با بیان این مطلب که این پیش نویس هیچ محدودیتی برای کسب و کار در نظر نگرفته است، ادامه داد: طرح صیانت از فضای مجازی زمانی تبدیل به قانون می شود که شورای نگهبان نیز آن را تایید کند. تا زمانی که مصوبات مجلس را شورای نگهبان تایید نکند، قابل اجرا نیست. بنابراین باید این روند مسیر خود را طی کند. اتفاقاً دو بند ۱۳ و ۱۴ این پیش نویس جدید بوده و با هدف حمایت از کسب و کارهای الکترونیک در فضای مجازی مدنظر قرار گرفته است. همچنین حمایت از پلتفرم کارهای دانش بنیان نیز مدنظر قرار گرفته است که تاکنون سابقه نداشته و چنین طرح هایی مطرح نبوده است، بنابراین هیچ محدودیتی در کسب و کار و تجارت الکترونیکی نیست.

مردم بر اساس شنیده ها اظهار نظر نکنند
نماینده مردم گرگان در مجلس ادامه داد: تقاضای من این است که افراد انتقاداتی که می خواهند به این طرح و پیش نویس آن وارد کنند را به ما انتقال دهند، ما در کمیسیون این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم، اما باید طرح مذکور به طور کامل مطالعه شود. مردم بر اساس شنیده ها اظهار نظر نکنند، ابتدا این طرح را مطالعه کنند و هرکدام از اشخاص حقیقی یا حقوقی یا پژوهشی نقطه نظری در خصوص آن دارند که می ‌توانند به تکامل طرح کمک کند، می توانند آن را بیان کنند.
وی افزود: متاسفانه در فضای مجازی اظهارنظرهایی مطرح شده که با واقعیت متفاوت است، اگر مردم نقطه نظری در این باره دارند، حتماً پیش از بیان آن یک بار پیش نویس تهیه شده را مطالعه کرده سپس مباحث مورد نظر خود را به ما اعلام کنند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: به طور قطع فضای مجازی نیاز به قانون دارد که این اقدام باید از سوی مجلس صورت گیرد. براین اساس اکنون مجلس فضایی را فراهم کرده است که علاوه بر تجربه کمیسیون های تخصصی، از تجربه بخش خصوصی، سازمان ها، نهادها و ارگان ها همچنین مجامع دیگری که تخصصی در فضای مجازی دارند، بهره گرفته شود. البته باید جزئیات این امر در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. ما هنوز وارد جزئیات نشده ایم و فقط اجازه گرفته ایم تا بتوانیم زمینه بهره‌ مندی از آرا و اندیشه ها را در تکامل این طرح فراهم کنیم.

فیلتر شدن و  بستن فضا مدنظر نیست
منتظری گفت: اینکه برخی افراد بحث فیلتر شدن را مطرح می کنند، این موضوع حتی در پیش نویس نیامده است، فیلتر شدن و  بستن فضا مدنظر نیست و این امر تنها اظهارنظرهایی در فضای مجازی بوده که تعجب ‌برانگیز است. براین اساس امید می رود متخصصان تجربه هایشان را به یکدیگر گره بزنند تا شاهد شکل گیری قانون کامل جامع فراگیر و پویا باشیم.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید