به گزارش شفافیت به نقل از نقد دولت پس از برگزاری انتخابات 28 خرداد، گمانه زنی های رسانه ای برای کابینه دولت سیزدهم و نیز ریاست شهرداری تهران افزایش یافت. شاید بیش از هر زمان دیگری شاهد علاقه حضور نمایندگان مجلس در مناصب ریاست جمهوری و شهرداری تهران بوده ایم اما بر اساس شنیده ها طبق آخرین توافقات صورت گرفته، قرار بر این است که نمایندگان مجلس در بهارستان بمانند و به خدمت خود از طریق حضور در خانه ملت ادامه دهند و دولت سیزدهم برای تشکیل کابینه از افراد جدید و تازه نفس استفاده کند. در گزارش های مختلف فهرست جدیدی از اعضا برای ریاست شهرداری تهران معرفی شده اند اما شنیده های نهایی، خبر از چهار گزینه محتمل می دهد که 3 نفر از آنها نزدیک به طیف محمد باقر قالیباف هستند. در این گزارش سوابق چهار گزینه محتمل را بررسی کرده ایم و به دلایل رد شدن گزینه های دیگر پرداخته ایم که در ادامه می خواندید:
هابیل درویشی
هابیل درویشی ازسال 90 تا 96 مدیر عامل شرکت مترو تهران شد که پیش از آن در دولت احمدی نژاد استاندار اردبیل بود. پس از استعفا از شرکت مترو تهران وی توانست بنیاد تعاون ناجا را که دچار بحران های مالی زیادی شده بود را سامان دهد و بار دیگر قدرتش در مدیریت به رخ بکشد. او یکی از جانبازان شیمیایی در دوران 8سال دفاع مقدس است و اکنون به دلیل اینکه پاکدستی وی زبان‌زد شده و ثابت کرده به هیچ عنوان اهل بده و بستان نیست و همچنین سابقه خوب و قابل توجهی در مدیریت مترو تهران دارد، می تواند یکی از گزینه های محتمل برای ریاست شهرداری تهران باشد.
مجتبی عبداللهی
مجتبی عبداللهی یکی از کسانی است که با توجه به حضورش در بدنه شهرداری تهران شانس بیشتری برای رسیدن به ریاست را خواهد داشت. وی در دوران ریاست 12 ساله محمد باقر قالیباف یکی از یاران نزدیک او به شمار می رود. وی معاون خدمات شهری قالیباف بود اما پس از او نیز در بدنه شهرداری باقی ماند و در زمان ریاست محمد علی نجفی معاونت اجتماعی_فرهنگی شهرداری تهران را عهده دار شد. در حال حاضر نیز مدیرکل اوقاف تهران است. با توجه به اینکه عبداللهی، هم به قالیباف نزدیک است و هم توانسته با اصلاح طلبان در شهرداری تهران کنار بیاید، می تواند یکی از گزینه های محتمل برای شهرداری تهران به شمار رود. 
پژمان پشمچی زاده
پژمان پشمچی زاده که دکترای معماری و شهرسازی دارد در دوران شهرداری قالیباف عملکرد قابل توجهی در مناطق 3، 5 و 7 تهران نداشت اما با این حال پس از رسیدن قالیباف به بهارستان او نیز معاون نظارت مجلس یازدهم شد. با این حال به دلیل نزدیکی به طیف قالیباف او نیز یکی از گزینه های محتمل برای شهرداری تهران به شمار می رود.
خشایار نادی
یکی از گزینه هایی که پس از انتخابات شورای ششم شهر تهران به عنوان تصدی شهرداری مطرح شد، خشایار نادی بود.  وی که سابقه بازرس ویژه شهرداری در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد و مدیرکل و مشاور حوزه دفتری معاون اجرایی وقت در سال ۸۶ تا ۸۸ را در کارنامه خود دارد اکنون به طیف سید ابراهیم رئیسی نزدیک است و برنامه های خود را به منظور ریاست در شهرداری تهران تدوین می کند. نادی با توجه به سابقه اجرایی قابل توجه در شهرداری و بدنه دولت های نهم و دهم توانسته شانس خود را برای ریاست شهرداری تهران افزایش دهد.
علی نیکزاد
به محض اعلام کاندیداتوری از سوی سید ابراهیم رئیسی برای ریاست جمهوری، علی نیکزاد یکی از اولین گزینه ها برای معاون اولی وی از سوی رسانه ها مطرح شد. اما پس از برگزاری انتخابات و تغییر گمانه زنی ها، نام علی نیکزاد در فهرست اعضای احتمالی برای ریاست شهرداری تهران دیده شد. این در حالی است که بر اساس آخرین شنیده ها وی همچنان مجلس را برای ادامه فعالیت های خود برگزیده و قصد ندارد به دولت یا شهرداری ورود پیدا کند.
حسین طلا
حسین طلا به عنوان یکی دیگر از گزینه های احتمالی شهرداری تهران مطرح شد. با توجه به اینکه وی از افراد نزدیک به جبهه پایداری است بعید به نظر می رسد که مورد حمایت از سوی طیف نزدیک به قالیباف و حداد عادل قرار بگیرد زیرا این دو طیف اصولگرا خود گزینه های زیادی را برای رسیدن به شهرداری تهران در نظر گرفته اند؛ بنابراین حسین طلا که در دولت احمدی نژاد فرماندار بوده است، با توجه به شرایط سیاسی موجود احتمال رسیدنش به شهرداری تهران نزدیک به صفر است اما به نظر می تواند یکی از گزینه های حتمی در دولت سیزدهم باشد. 
علیرضا زاکانی
در حال حاضر علیرضا زاکانی یکی از بالاترین سمت ها در کشور یعنی ریاست مرکز پژوهش های مجلس را بر عهده دارد. هر چند که نامش در فهرست گزینه های احتمالی برای شهرداری مطرح شد اما باید در نظر داشت که سمت فعلی وی در حد وزیر است و بعید به نظر می رسد که قصد استعفا دادن و حضور در شهرداری تهران را داشته باشد از سوی دیگر چون یکی از اعضای نزدیک به جبهه پایداری محسوب می شود احتمال اینکه از او در دولت استفاده شود به مراتب بیشتر خواهد بود زیرا بر اساس شنیده ها به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای وزارت کشور یا رئیس سازمان انرژی اتمی دولت سیزدهم معرفی شده است.
مهرداد بذرپاش
هر چند که نام مهرداد بذرپاش در فهرست احتمالی شهرداری تهران دیده شد اما نباید از این نکته مهم غافل بمانیم که وی در حال حاضر یکی از بالاترین سمت ها یعنی دیوان محاسبات کشور را عهده دار است که او را برای رسیدن به شهرداری تهران بی نیاز می کند. از سوی دیگر او از نزدیکان به جبهه پایداری است و بعید به نظر می رسد بتواند با شورای شهری که تحت حمایت قالیباف رای آورده،  همکای خوب و بدون حاشیه ای داشته باشد. همچنین شنیده ها حاکی از این است که با توجه به سابقه وی به عنوان مدیرعامل سایپا، شانس بیشتری برای رسیدن به وزارت صمت را دارد تا جایی که طبق شنیده ها اخیرا در حال نوشتن و تدوین برنامه های خود برای این وزراتخانه است. 
مازیار حسینی
مازیار حسینی هم از دیگر گزینه های احتمالی برای شهرداری تهران است که بیشتر او را با پل صدر می شناسند. با ساخت پل صدر توانست قابلیت خود در مدیریت شهری و توانایی در احداث پروژه های عمرانی را نشان دهد. مدتی هم با طیف اصلاح طلبان ادامه همکاری داد و معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دوره صدارت محمد اسلامی در دولت دوازدهم شد که پس از 8 ماه به دلیل اختلاف نظر با اسلامی استعفا داد. از آنجایی که ساخت پل صدر با انتقادات زیادی مواجهه بوده و اغلب آن را پروژه انتخاباتی قلمداد کرده اند، شانس او به مراتب برای شهرداری تهران کم شده است. 
سید محمدجواد شوشتری 
سید محمدجواد شوشتری، مشاور شهردار اسبق تهران که در دوران ریاست قالیباف بر شهرداری تهران سمت مدیرکلی دفتر شهردار تهران را هم بر عهده داشته یکی دیگر از گزینه های احتمالی برای شهرداری تهران است. بر اساس شنیده ها با همسر محمد باقر قالیباف موسسه خیریه ای را تاسیس کرده اند. او نیز سابقه اجرایی قابل توجهی در کارنامه خود ندارد به همین دلیل نمی تواند گزینه نهایی برای شهرداری تهران باشد.
علیرضا جاوید
علیرضا جاوید نیز یکی دیگر از گزینه های احتمالی برای شهرداری تهران است. وی که سابقه شهردار بودن در مناطق 1، 4 و 17 تهران را در کارنامه خود دارد از نزدیکان مهدی چمران هم به شمار می رود. اما بر اساس شنیده ها، برخی حواشی پیرامون عملکرد او وجود دارد که او را از رسیدن به شهرداری تهران دور کرده است. 
محسن پرهادی
گویا علاقه نماینده های تهران در مجلس برای مدیریت شهر تهران، همچنان سودای شهردار شدن را در آنها ایجاد کرده است.  یکی از این افراد محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس و مدیرمسئول روزنامه رسالت است. هر چند که خود علاقه وافری برای رسیدن به ریاست شهر تهران را دارد اما باید در نظر داشت که اولا سابقه اجرایی وی برای این سمت قابل توجیه نیست و نسبت به سایر رقبا سابقه کمتری در مدیریت شهری و مدیریت اجرایی کشور دارد؛ ثانیا حاشیه هایی که پیرامون عملکرد او در شورای چهارم شهر تهران وجود دارد همچنان در حاله ای از ابهام بوده و به هیچ یک پاسخی داده نشده است به همین دلیل او نیز نمی تواند گزینه مناسبی برای شهرداری تهران باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید