مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به میزان ۱.۵ درصد کوچک شده است که این عملکرد ۰.۴ درصد کمتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به ماه قبل بوده است. بر مبنای ماهانه، اقتصاد انگلیس در ماه مارس ۰.۲ درصد رشد کرده است.  

سال قبل اقتصاد انگلیس ۱۰ درصد کوچک شده بود که بدترین عملکرد اقتصاد این کشور طی سه قرن اخیر و یکی از پایین ترین سطوح رشد در بین کشورهای اروپایی و جهان بود. دولت انگلیس برای مقابله با کرونا تاکنون مجبور شده است در سه مرحله قرنطیه سراسری برقرار و فعالیت های تجاری و اقتصادی را محدود کند. آمارهای تولید و تجاری رفته رفته وضعیت امیدوار کننده تری پیدا کرده است به ویژه در حوزه تجارت خارجی،   حجم تجارت انگلیس با اتحادیه اروپا و آمریکا در مقایسه با ماه مارس افزایش محسوسی داشته و این مساله باعث امیدواری فعالان به تقویت رشد اقتصادی شده است.  

تنها در ماه مارس میزان درآمدهای دولت نسبت به ماه قبل ۲۸ میلیارد پوند کمتر شد. تنها خبر حوب این ماه برای اقتصاد انگلیس این بوده که بخش خرده فروشی رشد مثبت ۵.۴ درصدی را تجربه کرده است. با پایان موج دوم شیوع کرونا در انگلیس، بسیاری از کسب و کارها مجددا بازگشایی شده اند اما ظرفیت فعالیت آن ها هنوز به سطح قبل از شیوع همه گیری باز نگشته است.  

در انگلیس به عنوان اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در اروپا، بیش از چهار میلیون مبتلا و ۱۲۷ هزار کشته به ثبت رسیده است و تاکنون حدود دو سوم جمعیت این کشور واکسینه شده اند. این کشور بیشترین میزان واکسیناسیون را در اروپا داشته است.   

هیتش پتل- مدیر سبد دارایی در موسسه کیلتر اینوستورز گفت: یک بحران بهداشتی خیلی زود انگلیس و دنیا را فرا گرفت و باعث یک بحران تمام عیار اقتصادی شد. واقعیت این است که هیچ کشوری خود را آماده مواجهه با چنین چیزی نکرده بود و باید توجه کرد که ممکن است دوباره همه چیز خیلی بد شود. تمرکز و تلاش همه باید این باشد که امسال عملکرد اقتصادی بد سال قبل را نداشته باشیم اما واضح است که فعلا محدودیت ها ادامه پیدا خواهد کرد و این مساله کسب و کارها و خانوارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید