بر اساس مطالعه جدیدی که محققان "دانشگاه ایالتی جورجیا" و "انستیتوی فناوری جورجیا" انجام داده‌اند، بیماران کووید19 که تحت درمان با اکسیژن درمانی هستند و  یا دچار تب می‌‌شوند, با کاهش حجم ماده خاکستری در شبکه پیشانی مغز مواجه می‌شوند.

پایگاه خبری "نیوز مدیکال" در این باره نوشت, این مطالعه نشان داد حجم ماده خاکستری کمتری در این ناحیه مغزی حتی با گذشت 6 ماه از ترخیص از بیمارستان با سطح بالاتری از ناتوانی در بیماران کرونایی همراه است.

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و این کاهش ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون‌ها در مغز تاثیر بگذارد؛ این مطالعه که در مجله "Neurobiology of Stress" در ماه مه 2021 منتشر شده است، نشان می‌دهد ماده خاکستری در شبکه پیشانی می‌تواند یک منطقه اصلی برای درگیری مغز در بیماران کووید19 باشد؛ حتی فراتر از آسیب‌های جدی مانند سکته مغزی.

محققان در تصویربرداری عصبی و اسکن توموگرافی کامپیوتری در 120 بیمار از جمله 58 بیمار مبتلا به کووید19 حاد و 62 بیمار بدون ویروس کرونا با سن و جنس متفاوت دریافتند که ماده خاکستری در مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که بیماران دارای سطح بیماری بالاتر در هنگام ترخیص و 6 ماه بعد حتی هنگام کنترل بیماری‌های عروقی مغزی، حجم ماده خاکستری کمتری در شبکه پیشانی مغز دارند.

حجم ماده خاکستری در این منطقه در بیماران دریافت کننده اکسیژن درمانی در مقایسه با بیمارانی که اکسیژن درمانی دریافت نمی‌کنند نیز به میزان قابل توجهی کمتر است؛ همچنین بیماران دارای تب در مقایسه با بیماران بدون تب نیز با این کاهش قابل توجه در حجم ماده خاکستری روبه‌رو هستند.

یافته‌ها حاکی از آن است که ماده خاکستری موجود در شبکه قدامی می‌تواند نشانه نقش منطقه اصلی مغز در کووید19 باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید