به گزارش تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه (21 دی ماه) لایحه بودجه سال 1402 کل کشور را به محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه تقدیم کرد.

لایحه بودجه کل کشور شامل منابع و مصارف و به عبارتی دخل و خرج دولت در یک سال است که شامل حقوق و دستمزد کارکنان ، امور رفاه اجتماعی و همچنین مباحث مربوط به امور عمرانی، تولیدی، درمانی، سلامت، آموزشی و امنیتی است.

مراحل بررسی بودجه سنواتی در آیین‌نامه وجود دارد که در این گزارش مراحل رسیدگی به بودجه از زمان تقدیم آن به مجلس تا ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی کشور  طبق آیین نامه را می‌خوانیم:

ماده 182 آیین‌نامه داخلی قوه مقننه درباره تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند: "دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم نماید.

*مراحل 10 گانه بررسی بودجه در مجلس
1- ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس که بودجه سال آینده در تاریخ 21 دی ماه تقدیم مجلس شد.
2-لایحه بودجه و پیوست‌های آن در سامانه مربوطه بارگذاری و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و آنها به مدت 15 روز فرصت لایحه را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند.
3-. در مرحله بعدی کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
4-. تشکیل کمیسیون‌ تلفیق مجلس که شامل 9 نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و 3 نفر از اعضای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی دیگر است.
5-کمیسیون تلفیق موظف است ظرف 5 روز کلیات لایحه بودجه بررسی و گزارش آن را تقدیم هیئت رئیسه کند.
6- بررسی گزارش شور اول کمسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی.
7- بررسی جزئیات لایحه بودجه (شور دوم) در کمسیون تلفیق این بودجه کمسیون حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون‌های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند.
البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیئت رئیسه مجلس مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا 15 روز تمدید کند.
8- نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، بررسی جزئیات لایحه را آغاز می‌کنند که شامل بررسی بخشهای هزینه‌ای و درآمدی این لایحه خواهد بود.
9- پس از تصویب جزئیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را بررسی و تصویب کرده باشد.
10- درصورت تصویب لایحه بودجه توسط شورای نگهبان، این لایحه به‌عنوان قانون بودجه سال آینده کل کشور لازم الاجرا بوده و توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ و بعد از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

مواردی که باید درباره جلسات بررسی لایحه بودجه در صحن علنی به آن اشاره کرد این است که جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت دایر باشد و تا زمانی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس اخذ نشده است از دستور خارج نمی‌شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید