سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایرنا درباره فرمایشات رهبری در دیدار بسیجیان سراسر کشور اظهار کرد: با توجه به نگرش آمریکا نسبت به دیگر کشورها به‌ویژه ایران، اگر بخواهیم بررسی روی تاریخ معاصر کشور داشته باشیم، از کودتای ۱۳۳۲ که در شهریورماه از سوی آمریکایی‌ها آغاز شد همه مقدرات کشور در اختیار آمریکایی‌ قرار داشته و این کشور بیش از ۴۰ هزار مستشار نظامی از اوایل سال ۵۷ تا اواخر سال ۵۸ در ایران داشت.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در همه حوزه‌ها از جمله حوزه مسائل اقتصادی، هنری و موضوعات طرح و برنامه، مسائل آموزشی و همه آنچه که یک کشور با آن مرتبط می‌شود، آمریکایی‌ها ایران را مانند یکی از ایالت‌های ۵۲ گانه آمریکا اداره می‌کردند و در همه امور به شکل مستقل به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و نفت به‌عنوان مهمترین شاخصه اقتصادی و مسائل نظامی و امنیتی توسط مستشاران خود دخالت نظامی مستقیم انجام می‌دادند.

صدرالحسینی عنوان کرد: آمریکایی‌ها در همه آموزش‌های سطح بالای نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی و دستگاه سازمان امنیت و همه آن چیزی که یک کشور را قوام بخشیده و منسجم می‌کند و تصمیمات اساسی را باید در آن گرفت و به آن عمل کرد، دخالت می‌کردند. همه مواضعی که ایران باید در موضوعات منطقه‌ای یا بین‌المللی اتخاذ می‌کرد از سوی آمریکایی‌ها اتخاذ و بیان آن از سوی مقامات ایران انجام می‌شد.

وی بیان کرد: حتی محمدرضا پهلوی که از سوی آمریکایی‌ها و یک کودتا بر سر کار ‌آمده بود در محافل خصوصی خود و با دوستان نزدیکش در کتاب‌هایی که بعد از فرار به خارج از کشور نوشتند از آمریکایی‌ها انتقاد می‌کرد و بی‌مسئولیتی و بی‌هویتی خود را نزد آنها بیان و عنوان می‌کرد که آمریکایی‌ها در همه امور دخالت می‌کنند و اقداماتی را انجام می‌دهند که من به عنوان شاه این کشور، از آنها اطلاعی ندارم. بنابراین از آنجایی که آمریکایی‌ها به این شکل بر کشورهای مختلف به‌خصوص در کشورهای حوزه غرب آسیا و به‌ویژه ایران حاکم بودند آنها به چیز دیگر کمتر از این راضی نمی‌شوند.

حد یقفی برای باج‌دادن‌ها به آمریکا وجود ندارد

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: باج‌دادنی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند هیچ حد یقفی در آن برای آمریکایی‌ها ندارد. ما روی چه موضوعی می‌خواهیم چیزی را به آنها ببخشیم که آنها هم در یک موضوعی کوتاه بیایند؟ مشخص نیست که چه چیزی آنها را راضی می‌کند که آنها هم چیزی را به ما بدهند و یا در برخی از موارد کوتاه بیایند و یا منافع ملت ایران را در نظر بگیرند. این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

صدرالحسینی در ارزیابی‌ خود از عبور آمریکا از خطوط قرمز ایران اظهار کرد: استقلال یکی از مهمترین اصول ما است. آمریکا می‌خواهد در حوزه مسائل اقتصادی، قیمت و میزان فروش نفت و شهرهایی که می‌خواهیم نفت‌مان را به آنجا صادر کنیم دخالت کند. آنها به‌طور یقین در ارتباط با مسائل هسته‌ای، پیشرفت‌ صنایع مختلف، صنایع مادر و اصلی و صنایع زیربنایی نمی‌خواهند به خواست ملت ایران احترام بگذارند و در ارتباط با این مسائل خطوط قرمز ما را رعایت کنند.

خطوط قرمز ما در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور کامل مشخص است

وی با بیان اینکه خطوط قرمز ما در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور کامل مشخص است، افزود: آیا آمریکایی‌ها اجازه خواهند داد که مردم برای مقابله با نظام سلطه و در راس آن آمریکا، محدودیتی نداشته باشند و با شرکت‌ها، صنایع، و کشورهای تحت سلطه آنها، همانند امروز، رفتار کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا این موضوع را طرح کرد که آیا آمریکایی‌ها در ارتباط با چارچوب‌های دینی که در حوزه قضایی، اقتصادی، بانکداری، موضوعات مختلف تجارت اجرا می‌شود، به خطوط قرمز ما احترام می‌گذارند و آیا به ما اجازه می‌دهند که قوانین مجلس شورای اسلامی را مانند بسیاری از کشورها که قوانین عادی‌شان را از طریق یک شورا یا مجلس بالاتر مورد تصویب قرار می‌گیرد، از چارچوب شرعی که شورای نگهبان موظف است، عبور دهیم.

صدرالحسینی همچنین با طرح این سوال که آیا آمریکایی‌ها این اجازه را به ما می‌دهند که در حوزه مسائل دفاعی خودکفا باشیم و میزان برد موشک‌ها و توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین و توانمندی‌هایی که در حوزه دریایی که در حال حاضر داریم را داشته و رو به پیشرفت باشیم، گفت: اینها نکاتی هستند که رهبر معظم انقلاب در ارتباط با بحث خطوط قرمز بیان فرمودند.

خطوط قرمز ما براساس شرع، تمدن و خواست ملت ایران ترسیم شده است

وی تصریح کرد: خطوط قرمز ما به‌طور قطع خطوط قرمزی است که براساس شرع، تمدن، خواست ملت ایران ترسیم شده است آیا آمریکایی حاضر هستند که این کار را انجام دهند؟

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره عقب‌نشینی ایران در مقابل خواسته‌های آمریکا یادآور شد: یقینا باج‌دادن به آمریکایی‌ها موجب نمی‌شود که آنها خطوط قرمز، منافع ملی و امنیت ملی ما را تامین کنند؟ و اینها این موضوع را قبول نخواهند کرد.

صدرالحسینی ادامه داد: همانطور که رهبری فرمودند مشکل ما با آمریکا یک موضوع و دو موضوع نیست که در ارتباط با یک موضوع به آنها باج بدهیم و آنها هم بپذیرد. به عنوان مثال، اگر ما غنی‌سازی ۵ درصد را بپذیریم آیا این امکان وجود ندارد که آنها در ارتباط با برد موشک‌ها یا بخش‌های دیگر صنعت هسته‌ای مانند نانوتکنولوژی بحث ‌کنند؟ آیا آنها راضی هستند که ما صادرکننده واکسن کرونا و یا امثال آن باشیم؟

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند اینگونه نیست که اگر ما در یک یا دو مورد درباره آمریکایی‌ها عقب‌نشینی کنیم و باج بدهیم آنها به این باج‌دادن رضایت می‌دهند و چیزهای دیگری از ما نمی‌خواهند. از آنجایی که آمریکایی‌ها زمانی در همه شئونات ایران دخالت می‌کردند زمانی ممکن است این باج‌دادن‌ها آنها را راضی کند که ما به شرایط زمان پهلوی برگردیم.

آمریکایی‌ها می‌خواهند ما استقلال، جهاد و فرهنگ اسلامی- ایرانی نداشته باشیم

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: البته این نکته را هم باید عنوان کنم که حتی اگر ملت ایران تا این حد به قهقرا و ارتجاع برود که موضوع باج‌دادن به آمریکا را بپذیرد، آنها از ترس اینکه دوباره در ایران انقلابی علیه منافع‌شان صورت نگیرد، شرایط استعمار و استبداد شدیدی را علیه ما ایجاد می‌کنند که مبادا در دهه‌های آینده در ایران اتفاقی مانند انقلاب اسلامی رخ بدهد که منافع آمریکایی‌ها را نادیده گرفته و زیر پا بگذارد.

صدرالحسینی بیان کرد: آمریکایی‌ها زمانی از ما راضی می‌شوند که ما همه تمدن گذشته، آمال و آرزو و همه آنچه جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط مردم کسب کرده را دودستی تقدیم آنها کنیم و آنها شرایط خود را به شرایط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برگردانند و اجازه ندهند که ما گامی از گام برداریم مگر اینکه همانند گذشته با اجازه آنها باشد.

وی ادامه داد: آیا آمریکایی‌ها به ما اجازه می‌دهند در ارتباط با برخی از تکنولوژی‌هایی که امروز جمهوری اسلامی در حد ۵ یا ۱۰ کشور در برخی از ردیف‌های دنیا قرار گرفته را همواره داشته باشیم یا اینکه می‌خواهند همه موضوعات و مسائل را وابسته کنند و همانند گذشته کلمه‌ای به نام استقلال و جهاد و فرهنگ اسلامی- ایرانی را نداشته باشند.

آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران برای ملت‌های آزادیخواه و استقلال‌خواه، الگو شود

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: بنابراین همه تلاش آمریکایی‌ها این است که جمهوری اسلامی برای ملت‌های آزادیخواه و استقلال‌خواه الگو نشود، که بگویند جمهوری اسلامی بعد از ۴۳ مجبور شد دست‌های خود را بلند کند و تسلیم شود و در مورد فلان موضوعات به ما باج بدهد زیرا همانطور که عنوان کردم حد توقفی برای اینگونه‌ باج‌دادن‌ها برای آنها وجود ندارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید