نقد دولت، الهام صادقی: بازار سرمایه این روزها همچنان روزهای ناخوشی را تجربه می کند و بسیاری از سهام ها در آن حدود یکسال یا حتی بیشتر است که در زیان قابل توجهی به سر می برود، در چنین اوضاع و احوالی اما خبرها حکایت از تصمیم جدید سازمان بورس با هدف حمایت از بازار مورد نظر دارد.

آنگونه که اعلام شده، قرار بر این است تا سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت ها در هر سال تا مقداری که منجر به زیان انباشته نشود، به حساب اندوخته سرمایه ‌ای انتقال یابد. بر این اساس و طبق مصوبه مذکور این میزان بعد از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده شرکت و دریافت مجوز از سازمان بورس قابل تبدیل به سرمایه خواهد بود. البته این امر بنا به پیشنهاد هیات مدیره و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده مدنظر قرار گرفته است.

شرط اصلی تقسیم شدن سود میان صاحبان سهام در بازار سرمایه

از سوی دیگر در این زمینه آمده است؛ اندوخته سرمایه ‌ای تا بازه زمانی که شرکت فعالیت دارد، قابل تقسیم نیست و تنها برای حفظ روند سود دهی شرکت با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، هرسال تنها حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ ای منظور می‌شود قابل تقسیم میان صاحبان سهام است.

تصمیمی که این وعده را شاید بتواند به سهامداران بازار مذکور بدهد که روزهای خوب می تواند دوباره تکرار شود. این در حالی بوده که دوباره بعد از دو هفته که شاهد سرخ پوش بودن بورس و افت مداوم شاخص کل بودیم سرانجام دوباره این بازار پیراهن سبز بر تن کرد.

سود سهام

افزایش قیمت دلار تا اخبار ضد و نقیض برجام

این در حالی بوده که برخی از صاحب نظران براین باور هسستند که می توان از افزایش قیمت دلار به عنوان عامل مهم و اثرگذار در این زمینه یاد کرد که البته واقعیت این است؛ نباید انتظار داشت فقط با تغییر دادن یک مولفه در بازار سرمایه به یکباره جهت خود را تغییر دهد.

علاوه براین به نظر می رسد؛ موارد دیگری نیز مانند اخبار ضد و نقیض در باره برجام بر این بازار سایه انداخته و موجب شده تا ارزش معاملات روند باثباتی را تجربه نکند.

به هر حال آنگونه که رضا نوحی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرده است، مصوبه اخیر سازمان بورس قادر خواهد بود مشکل نمایش زیان انباشته در صورت‌ های مالی شرکت را رفع کند، البته این مقوله را باید در عمل شاهد بود.

از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان از جمله میثم ابوالقاسمی براین باور هستند که در حال حاضر بازارهای موازی در شرایط رکودی به سر می ‌برند و این امر موجب خواهد شد تا نقدینگی‌ هایی که از بورس خارج می ‌شود جذب بازارهای موازی نیز نشود و به این ترتیب سرعت خروج سرمایه حداقل به این دلیل سرعت نگیرد.

میثم ابوالقاسمی

این در حالی بوده که باید گفت؛ در بیشتر مواقع مقصد پول‌ های خارج شده از بورس صندوق ‌هایی است درآمد آنها برای سرمایه گذارانش ثابت بوده و این امر موجب می شود تا اگر شرایط بازار بورس دوباره به روزهای ثبات خود بازگردد این منابع خارج شده نیز به سرعت به بازارسرمایه تزریق شود.

اما اینکه به واقع آیا تصمیم جدید اتخاذ شده از سوی سازمان بورس می تواند به طور واقعی ازاین بازار حمایت کند؟ پرسشی است که رسیدن به پاسخ آن کمی نیاز به زمان دارد.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید