در آشنا بودن عبارت بکار برده شده از سوی این مقام بلندپایه سپاه، همین بس که در طی سالیان اخیر، اصلاح طلبان نیز بارها در حمایت از تیم دیپلماسی کشور گفته اند که «باید گذاشت آنها کارشان را انجام دهند» اما انگار اضافه شدن یک قید در دوره فعلی، موجب شده تا این عبارت امروز توسط نظامیان و اصولگرایان هم بکار گرفته شود.

موضوع اعتقاد مذاکره کنندگان ایران به برخی مناسک دینی، قبلا هم از جانب امام جمعه مشهد مورد اشاره قرار گرفته بود، چنانکه علم الهدی با ابراز خشنودی گفت:«یک نماز شب خوان، مسئول تیم مذاکره کننده ایران است.»

با این حال، به نظر می رسد که امروز نقطه اشتراک همه جریانات سیاسی درون کشور این است که باید اجازه داد تیم دیپلماسی فارغ از تمامی فشارها و مخالفت ها، کارش را انجام دهد.

بکار بردن این عبارت بدین معناست که باید از دخالت های بیجا و غیرکارشناسانه در روند مذاکرات پرهیز کرد و طوری نباشد که مقاله نویس یک روزنامه برای سیاست خارجی کشور، راهبرد تعیین کند و یا به عنوان مثال، فلان شخصیت سیاسی، نباید از صداوسیمای رسمی کشور اعلام کند که ایران هرگز زیر بار خفت برجام نخواهد رفت(!)

 

برجام روحانی مس بود برجام شما طلا!/ امضا کنید؛ بدون توجه به فشار تندروها

متاسفانه تبلیغات علیه برجام به دلیل پاره ای از رقابت های سیاسی با دولت سابق و اصلاح طلبان، به اندازه ای مسموم و زشت شده بود که دولت کنونی ناچار به انتخاب دو مسیر در آینده است؛ یا بگوید برجامی که ما امضاء می کنیم بسیار قوی تر و محکم تر از قبل است و به نوعی مفاد آن را متفاوت بخواند(!) و یا بر طبل عدم توافق بکوبد.

بی تردید مقصر به وجود آمدن این وضع هم، دلواپسانی هستند که سالها«برجام» را همچون لکه ننگی در کارنامه روحانی و ظریف می پنداشتند و حالا که خودشان در صدد امضای آن برآمدند، از تبعات سیاسی بازگشت به برجام می هراسند.

لذا با اینکه برخی مخالفین برجام در فراری به جلو مدعی شده اند که توافق رییسی با روحانی متفاوت است ولی مسلما می توان با منتشر شدن متن توافق احتمالی جدید، قضاوت منصفانه تری در رابطه با این ادعا داشت. ضمن اینکه تا همین امروز هم بنابر گفته های طرفین دیگر برجام، توافق پیش رو تقریبا مشابه همان برجام ۲۰۱۵ با تغییراتی جزئی در انشای آن است.

 

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید