متن این بود: « از نوشتن میترسم، در این روزگار که همه اهل معامله شده اند. از سیاستمدار تا روشنفکر و ... راستی چقدر گرفته ای تا سکوت کنی ....؟! ظاهرا متن متعلق به مرحوم حسین پناهی بود! »
متن را که خواندم، جوابی را برای این دوست بسیار محترم و دوست داشتی ام فرستادم. نوشتم : « آدم ها چه من و چه شما و چه هر شخص دیگری ، وقتی حرف میزنند یا چیری مینویسند باید منتظر بازخوردش هم باشند.
باید به این فکر کنی که حرف های مان باید مستند و دقیق باشد. ممکن است بعضی مخاطبان از این حرف ها خوششان نیاید و مورد اعتراض آنها هم قرار بگیری . مهم نیست. شاید دلشان بخواهد از شما دروغ و خلاف واقع بشنوند تا از تو راضی باشند. مهم نیست که از تو راضی باشند و یا نباشند. مهم این است که تو چقدر از کارت که منطبق با حقیقت و راستی است راضی هستی ؟
یک جاهایی هم باید سکوت کرد. نه بخاطر ترس از نارضایتی آنها، بلکه بخاطر بعضی مصالح تا اینکه وقتش برسد. اما حقیقت هیچ وقت پشت ابر و در تاریکی شب نمی‌ماند و نخواهد ماند. این رسم و سنت خداست.... »

سپس آماری را که از وضعیت اقتصادی ایران مطالعه می کردم برای او فرستادم. خیلی جالب توجه است. جدول زیر را ببینید:

جایگاه ایران در اقتصاد جهان در سال 2022
با استفاده از اطلاعات منتشر شده در سایت صندوق بین المللی پول IMF وابسته به سازمان ملل متحد است ( مبالغ به میلیارد دلار است )

تاملی در جایگاه ایران در اقتصاد جهان

براساس آمار منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول IMF که بر روی سایت این صندوق قابل دیدن و دسترسی است.

قدرت اقتصاد ایران ( تولید ناخالص داخلی یا GDP ) در سال گذشته میلادی ۲۰۲۱ مبلغ ۱۴۳۰ میلیارد دلار و در رتبه ۱۴ جهان بود و پیس بینی می‌شود قدرت اقتصاد ایران یا همان GDP برای سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۱۷۴۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۱۷۸۰ میلیارد دلار بشود که ایران ما به رتبه سیزدهم جهان برسد .

بر همین اساس ایران ما، قدرت اول اقتصاد کشورهای منطقه غرب آسیا و قدرت اول اقتصاد کشورهای جهان اسلام و نیز قدرت اول اقتصاد کشورهای اوراسیا است

یعنی به لحاظ عددی اقتصاد ایران ما حتی در اقتصاد اروپا پس از آلمان و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و روسیه و بالاتر از هلند قرار دارد و قدرت اقتصاد ایران ما چند صد میلیارد دلار بالاتر از اقتصاد کشورهای اندونزی و عربستان و ترکیه و مصر و نیجریه و ...... است.

در این گزارش متوسط سرانه درآمدی مردم ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۲۰۴۷۰ دلار در سال است، البته این متوسط درآمد به نسبت جمعیت است و از کشورهای عرب منطقه خلیج فارس که نسبت جمعیتی آنها کمتر از ما است به همان نسبت درآمد سرانه ما کمتر است ، اما قدرت تولید ناخالص داخلی ایران یا همان GDP از کشورهای منطقه ای بیشتر است و اقتصاد ایران قوی تر است.

با علم به این موضوع نگاهی می اندازم به چند سال گذشته یعنی از سال 1396 یا 1397 ، از آن سال ها اشخاصی مشخص تلاش کردند که در کشور ما به اشکال و عناوین مختلف سعی ‌کنند و بگویند اقتصاد و اجتماع ایران در حال فروپاشی است.

چپ و راست بدبختی ها را نشان بدهند، به اشکال مختلف بگویند که مردم گروه گروه در حال فرار از ایران هستند. خانه و زنگیشان را دارند میفروشند و مهاجرت میکنند به کشور ترکیه یا امارات یا اروپا یا کانادا و یا استرالیا و ......

به جاهایی میروند که در آنجا با افتخار شهروند درجه دوم شوند. به کشورهایی می‌روند که مطابق آمارهای مستند و معتبر جهانی اقتصادشان روی هواست ؟ بسیار خُب! شما وقتی حقیقت آمارهایی که توسط یک نهاد رسمی بین المللی را مینویسی ، ممکن است اشخاصی هم ناراحت ‌شوند ؟ خُب! دروغ هم که نمی‌توانی بنویسی، چون دفاعی درمقابل وجدانت نداری. پس باید با سکوتت صبر کنی و نگاه کنی و ببینی این جماعت دنبال چه هستند؟ البته هیچ وقت نباید فراموش کنیم و نمیتوانیم سکوت کنیم که با این قدرت بسیار ارزشمند اقتصاد ، چرا اینقدر فقر و فساد و محرومیت و نابرابری و بی عدالتی در کشور است

باید دنبال این موضوع و این حقیقت دست یافتنی بود. نه بدنبال سیاه نمایی و نگاه به آدرس های غلطی که عامدانه برای رد گم کنی به مردم میدهند و تلاش میکنند که مردم باور کنند که آن آدرس ها صحیح هستند؟ وظیفه همه است که باید بدنبال عدالت باشیم .

متاسفانه مافیاهای فساد سال هاست ، فعالانه و خیلی حرفه ای و زیرکانه و با دادن آدرس های غلط و ایجاد جنگ های زرگری و بازی های رسانه ای مثل برجام و FATF و بازی های تحریمی و خریدها و فروش ها و واردات و صادرات خارج از عرف و قاچاق و...... خلاصه خیلی از این ها ، فواصل معنا دار درآمدی غیر منطقی و غیر اصولی را در بین سطوح جامعه ایجاد کردند که بنیان اقتصاد و اجتماع جامعه به سمت استضعاف و برده داری نوین برود و دارند برای موضوع خوب کار میکنند.

خُب ، باید خیلی با دقت توجه کنیم که این موضوع بی نظمی در اقتصاد با اصل کلان اقتصاد کشور دو موضوع متفاوت است که به هم ربطی ندارند ، اما میتوانند به اشکال مخلف معیشت و سفره ها و برنامه ها و حتی آینده خانوارها را گرو کشی کنند و به هم ربطش دهند.

باید باور کنیم که اصل اقتصاد ایران بسیار قوی است و قوی تر هم میتواند باشد. مطالبه مردم باید اینگونه باشد که انضباط اقتصادی و انضباط احتماعی از شعارهای سالهای قبل رهبری انقلاب بودند باید جایگزین بی انظباطی ها و فساد و ....... چیزهای شبیه اینها قرار بگیرند تا امور کشور و اقتصاد کشور و اجتماع کشور همه ساماندهی و منظم شوند.

همیشه به یاد کلام مولا علی علیه السلام باشیم که فرمود : اوصیکم عبادالله باتقوا الله و نظم امرکم

جناب رئیسی! رییس جمهور محترم سال گذشته و تا امروز اینگونه قول دادند و ظاهرا هدفگیری و مسیر ایشان برای چشم و مرکز فساد است . ما مردم هم این قول را پذیرفتیم و در کنارش و پای کارش هستیم و باید دید که آخر این داستان چه خواهد شد. یا رو سفید است و با سلام صلوات یا مثل دیگر ... سکوت!
به هر حال همیشه به ایرانی بودنم افتخار میکنیم و خدا را شکر میگویم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید