الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه در مصاحبه با روزنامه کومرسانت گفت: ما هیچکس را تهدید نمی‌کنیم. ما هشدار می‌دهیم. موضع ما کاملا شفاف و قابل پیش‌بینی است. ما کاملا آشکار آن را بیان کرده‌ایم و اکنون منتظر یک واکنش صادقانه مشابه هستیم. ناتو به خوبی می‌داند که روسیه ممکن است چه تدابیر فنی – نظامی‌ای در پیش بگیرد. ما احتمالات خود را پنهان نمی‌کنیم و بسیار شفاف عمل می‌کنیم.   

به گفته این دیپلمات ارشد، تدابیر واقعی به پتانسیل‌های نظامی بستگی دارد که ممکن است علیه منافع روسیه استفاده شود. گروشکو گفت: مسکو پس از دریافت پاسخ‌های کتبی به پیشنهادات کتبی خود، درباره ادامه گفت‌وگو روی تضمین‌های امنیتی با ناتو و ایالات متحده تصمیم‌گیری می‌کند. آن زمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

براساس گزارش اسپوتنیک، در ۱۷ دسامبر، وزارت خارجه روسیه دو پیش‌نویس توافق‌نامه روسیه درباره تضمین‌های امنیتی برای ایالات متحده و ناتو را منتشر کرد. یکی از مواردی که روسیه روی آن اصرار دارد، دریافت تضمین از ناتوست که دیگر به سمت شرق پیشروی نداشته باشد و درخواست عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را هم نپذیرد. جدای از آن، روسیه خواستار ممنوعیت استقرار تسلیحات تهاجمی مهم شامل تسلیحات هسته‌ای است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید