حسین محمد صالحی  درباره افزایش روز افزون قیمت برخی از کالاها و فشار بر سفره مردم، اظهار کرد: با وجودی که هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است، اما بار روانی آن بر قیمت کالاها تأثیر گذاشته و چون نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی از ارز ترجیحی بهره می‌برند، اگر ارز ترجیحی این اقلام حذف شود قیمت‌ها سرسام‌آور بالا می‌رود، همان‌طور که هم‌اکنون بار روانی این امر سبب شده قیمت این اقلام افزایش یابد.

وی افزود: برای مثال وقتی ارز ترجیحی نهاده‌های دامی حذف می‌شود دامدار باید ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را آزاد تهیه کند که به همین دلیل قیمت گوشت و لبنیات افزایش زیادی پیدا می‌کند و تأثیر منفی بر بازار خواهد داشت.

نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس، گفت: وقتی ارز ترجیحی حذف می‌شود باید ببینیم درآمد حاصل از حذف ارز چگونه روی سفره و معیشت مردم تأثیر می‌گذارد. هرچند که حذف ارز ترجیحی باعث می‌شود که جلوی بسیاری از اختلاس‌ها و مفاسد گرفته شود، اما حذف آن هم در واقع انتخاب، میان بد و بدتر است. دولت می‌تواند ساز وکاری بیندیشد تا از درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی مستقیماً این کالاها را وارد کند و این مسئولیت را به بخش خصوصی واگذار نکند تا از فساد جلوگیری شود و بار روانی روی بازار وارد نشود.

محمد صالحی تصریح کرد: اگر این رویه همچنان ادامه پیدا کند تا چندماه آینده تورم صعودی می‌شود. نظارت فعلی روی قیمت کالاها کافی نیست و دولت باید در توزیع یارانه نظارت و مدیریت اصولی داشته باشد تا یارانه‌ای که قصد دارد بابت حذف ارز ترجیحی به دهک‌های پایین اختصاص دهد بدون هیچ مشکلی این امر را انجام دهد و بدون شک تأثیر مثبت آن از بار روانی که روی بازار ایجاد می‌شود، بسیار کمتر است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، افزود: حذف ارز ترجیحی به شکل کلی در واقع پاک کردن صورت مسئله است و تأثیر منفی روی بازار می‌گذارد. حذف ارز ترجیحی شامل سه کالای مهم نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود. تجهیزات پزشکی که وزارت بهداشت وارد می‌کرد، اکنون به صفر رسیده و هیچ بودجه‌ای برای وارد کردن تجهیزات اختصاص نیافته است. برای مثال دستگاه‌های «سی تی اسکن» با ارز ترجیحی وارد می‌کردند، اما در حال حاضر این تجهیزات وارد نمی‌شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید