طی برگزاری مراسمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بازدید از ۲۰۰ طرح فناورانه حوزه نانو از ۵۰ محصول این حوزه رونمایی کردند.

این محصولات در حوزه‌های دارویی، سلامت، ساختمان و عمران، خودرو، انرژی، محیط زیست بوده‌اند.

به طور شماتیک اسامی برخی از محصولات رونمایی شده به این شرح است:

محصولات حوزه دارویی

نانو دارو برای درمان سرطان پستان

بـا توجـه بـه جمعیت قابل توجـه بیماران مبتلا به سـرطان پسـتان در کشـور،  بـه نظر می‌رسـد توانمندسـازی صنعت دارویـی در زمینـه تولیـد داروهـای ضدسـرطان تبدیـل به یک ضرورت شـده است و از سـوی دیگـر، با توجه بـه هزینه نسبتا سـنگینی کـه واردات داروی شـیمی درمانی "کادسـیلا (Kadcyla) بر سیسـتم سلامت کشـور تحمیـل می‌کند و همچنیـن بـه منظـور کاهـش هزینه‌هـای درمـان، یکی از شـرکت‌های فعال در حوزه نانـو تصمیـم بـه تولیـد داروی "تراسـتوزوماب اِمتاسـین (Transtuzumab Emtanisine) بـا نـام تجـاری "پادینکـس" Padynex  گرفتـه اسـت.

این دارو یـک ترکیـب زوج شـده یـا کونژوگـه آنتی بـادی دارو اسـت و در آن تراسـتوزوماب بـه عنوان آنتی بـادی منوکلونـال انسـانی از نـوع Anti-HER2 IgGI بـوده کـه از طریـق یـک مولکـول اتصال دهنـده بـه DM1 (مشـتق شـده از میتانسـین) بـه عنـوان مهارکننـده میکروتوبـول، متصل شـده اسـت. 

پادینکس پـس از اتصال بـه گیرنـده HER2 کـه گیرنده اختصاصی سـلول‌های سـرطانی اسـت به واسـطه گیرنده‌های درون سـلولی، منجر به آزادسـازی DM1 بـه داخـل سـلول و متعاقـب آن مـرگ سـلول سـرطانی خواهد شـد.

بهره‌گیری از نانوفناوری در محصول پادینکس باعث تجمیع روش‌های ایمونوتراپی و شـیمی درمانی در یک دارو شـده اسـت. پادینکس به صورت تک دارویی در درمان بیماران مبتلا به سـرطان متاسـتاتیک پسـتان HER2 مثبـت کـه قبلا تراسـتوزوماب و تاکسـان را به طـور جداگانه یا ترکیبـی دریافـت کرده‌اند، تجویز می‌شـود.

مکمل خوراکی ویتامین D3

نرمـی و پوکـی اسـتخوان، سـندرم پیش از قاعدگـی، ضعف عضلانـی، بیماری‌های خودایمنـی، "تتانی" در نـوزادان نارس، بیماری‌ بافت‌های نگهدارنده دندان، MS، پرفشاری خون، هایپوکلسمی، هایپرلیپیدمی، هایپوفسـفاتمی ارثی، استئومالاسی، استئودیستروفی کلیوی، سندرم فانکونی، آرتریت روماتوئید، لوپـوس ولگاریـس، مشـکلات قلبی-عروقی، انسـداد مزمن ریه، آسـم و ده‌ها عارضه و بیمـاری دیگـر، تنهـا بخشـی از بیماری‌ها و عوارضی هسـتند که ممکن اسـت در اثـر کمبـود ویتامین D ایجاد شـود.  

با توجه به مشـکلاتی که کمبود ویتامین D می‌تواند در بدن ایجاد کند، این شـرکت فناور اقدام به تولید نوعی مکمل ویتامین D کرده اسـت که به دلیل بهره گیری از فناوری نانو در فرآیند سـاخت این محصول برای بهبود کارایی آن، می‌تـوان آن را نانو مکمـل ویتامیـن D دانسـت.

نانو مکمل کلسیم

کلسـیم جـذب محـدودی در بدن افـراد دارد و در بسـیاری از موارد مصـرف آن باعث ایجاد اختلال در عملکرد دسـتگاه گـوارش می‌شود. دل درد، تهـوع و یبوسـت از جملـه عـوارض رایجی هستند که ممکن اسـت در اثر اسـتفاده از مکمل کلسـیم بروز پیـدا کننـد. 

از سوی دیگر، احتمال ایجاد تداخل دارویی کلسـیم با بسـیاری از مکمل‌ها و املاح معدنی دیگـر ماننـد آهـن، روی، فسـفر و...نیـز وجـود دارد. دستگاه گـوارش بسیاری از افراد قادر بـه هضـم همزمـان این عناصـر نیسـت و در هر زمان تنها یکی از آنهـا جذب می‌شود؛ اما به تازگی انقلابی در  دارورسـانی رخ داده اسـت و محققـان توانسـته‌اند بـا بهره گیری از لیپوزوم ها روش جدیدی برای انتقـال دارو ابداع کنند که نه تنها عوارض گوارشـی ناشـی از مصرف کلسـیم را بـه طرز قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه از ایجـاد تداخل دارویـی نیز جلوگیـری می‌کند. 

این شـرکت فناور با اسـتفاده از فنـاوری نانـو در سـاخت مکمل‌ها، موفـق بـه تولیـد مکمل کلسـیم نانولیپوزومال با نام نانومکمـل لیپوکلسـید شـده اسـت. 

در حال حاضر ایـن نانومکمل هـا در دو فـرم دارویی روانـه بـازار شـده‌اند.

 نانو مکمل دارویی با منشا حیوانی

"آغـوز" کـه بـا نـام علمـی "کلسـتروم" شـناخته می شـود، در پسـتانداران به نخسـتین شـیری گفته می شـود کـه غدد پسـتانی طـی 24 تا 72 سـاعات اولیه پـس از زایمان ترشـح می کنند. کلسـتروم منبعی طبیعـی، سرشـار از فاکتورهای رشـد ماننـد "تی‌جـی‌اِف (TGF) و "آی جـی اِف1 ، فاکتورهای ایمنی و همچینـن مـواد مغـذی ماننـد کلسـیم، پروتئین ها و ویتامین ها اسـت. 

همیـن دارا بـودن فاکتورهـای زیسـتی باعـث می شـود کلسـتروم تأثیـرات مثبتـی بـر روی طیـف وسـیعی از بیماری هـا داشـته باشـد و رونـد بهبود و یـا درمـان آنها را تسـهیل کند.

یکی از  شرکت های فناور برای اولین بار در ایران موفق شده است با جمع آوری کلستروم گاو و پاستوریزه کردن آن، از فناوری نانو بهره گیری کرده و کپسـول های حاوی کلسـتروم را به عنوان مکمل غذایی تقویت کننده سیسـتم ایمنی و گوارش، تولید و روانه بازار کند. 

افزایش مدت زمان ماندگاری محصول و همچنین بالا رفتن میزان جذب در بدن، از جمله ویژگی‌هایی هسـتند که اسـتفاده از فناوری نانو در روند سـاخت کپسول‌های کلسـتروم ایجاد کرده است. 

ساخت دستگاه‌های تولید کننده نانوحامل‌ها

"ریز سیال‌شناسـی" یا "میکروفلوئیدیـک" فنـاوری مربوط بـه رفتار، کنتـرل دقیـق و نگهـداری از سیلات حاوی سلول است که اخیرا بسیار مورد توجـه قرار گرفته و بـه ویژه در بین کشـورهای در حال توسـعه به محبوبیـت بالایی دسـت پیدا کرده است؛ چرا که میکروفلوئیدیک بـه روش طراحـی و مطالعه ابزاری گفتـه می شـود که باعـث حرکت و بررسـی مقادیر بسـیار کوچکـی از سـیالات می شود.

یکی از کاربردهـای فنـاوری میکروفلوئیدیـک، تولیـد نانـو حامل‌ها اسـت کـه با بارگذاری دارو در این نانـو حامل‌های لیپیـدی، لیپوزومی و پلیمـری، می‌تـوان عملیـات دارورسـانی در بـدن را بـه صـورت هدفمنـد انجـام داد. 

متخصصیـن این شـرکت فناور موفـق به سـاخت دسـتگاه هایی برای تولیـد انـواع نانو داروهـای لیپیـدی و پلیمری بـه روش تـک مرحله ای شـده اند. 

دسـتگاه نانـو سـنتز اینسـایت این شرکت بـا اسـتفاده از اختلاط بهینـه و کنترل شـده محلول‌های فرمولاسـیون بـه داخل یـک تراشـه میکروفلوئیدیکـی، تولیـد نانـو ذرات دارویـی بـا بالاترین اثربخشـی در ایـن دسـتگاه در مقیـاس صنعتی بـرای اولیـن بـار در کشـور سـاخته شـده و در تولیـد نانوواکسـن‌هـا مـورد اسـتفاده قرار مـی گیرد.

کیت تشخیص مواد مخدر 

شناسـایی و بررسـی پودرهـا و محموله‌های مشـکوک در مناطـق مرزی، پایانه‌های فرودگاهـی و گمرک‌هـا از پـر چالش‌تریـن فرآیندهای بازرسـی به شـمار می‌رود. امکان شناسـایی مواد مخـدر در محموله‌های صادراتـی و وارداتی بـا امکانـات حداقلـی مسـتقر در ایـن مکان‌هـا موجب شـده تـا کیت های تشـخیصی مختلفـی با ایـن کارایـی تولید و روانـه بـازار شـوند. امـا شناسـایی نـوع مخـدر و حتـی میـزان ناخالصـی آن موضوعـی نیسـت که بـه سـادگی در فضای آزمایشـگاه‌های سـیار مـورد بررسـی قـرار گیرد. 

بر این اساس این شـرکت فناور بـا بهره گیـری از نانـوذرات فلزی گرانبها موفق به تولید مجموعه کیت‌های تشـخیصی پودرهای مشـکوک بر مبنای کمپلکـس نانوذرات فلزی گرانبها ماننـد طلا، نقره و مس و آپتامرها شـده اسـت. 

مولکول‌های آپتامر از جنس رشـته‌های دی اِن ای هسـتند و به صورت سـنتزی در آزمایشـگاه برای اهداف مورد نظر تولید می‌شـوند. 

آپتامر مانند آنتی بادی در کیت‌های تشـخیص بیماری عمـل کـرده و بـه صـورت اختصاصی بـه نوع خاصـی از مواد مخـدر متصل می‌شـود. از آنجایـی که نانـوذرات فلزی هر یک رنگ اختصاصی قابل مشـاهده‌ای دارنـد، در صورتی کـه مولکول‌های آپتامری کـه به آنها کانژوگه گفته می‌شود به ماده شـیمیایی هـدف کـه بـر اسـاس نوع کیـت می‌توانـد یکـی از انـواع مـواد مخـدر از جملـه هروئیـن، کوکائیـن، مورفین، شیشـه، تریاک و تفاله تریاک باشـد به صورت اختصاصی متصل شـود، موجب تغییر رنگ در نانوذره فلزی می شـود. بـه ایـن ترتیـب بـا تغییـر رنـگ محلـول، شناسـایی پودرهـای مشـکوک در آزمایشـگاههای پاسـگاه نیـروی انتظامـی به صورت چشـمی و بدون نیاز به دسـتگاههای سنجشـی امکانپذیر خواهد بود. 

بدون سرب در برابر اشعه ایکس

بـا توجـه بـه آسـیب ها و خطـرات قرارگیـری در معـرض پرتوهـای ایکـس، البسـه محافـظ امـواج یکـی از ضروری‌ترین تجهیـزات مـورد نیـاز بـرای افـرادی اسـت کـه در محیط هایی بـا خطر تابش امواج مضـر، ماننـد مراکـز رادیولـوژی و تصویربرداری‌هـای هســته‌ای کار می کنند. 

یکی از رایج‌تریـن روش‌های محافظــت در برابــر امــواج مختلــف بــه ویـژه امـواج ایکـس اسـتفاده از فلـز سـرب اسـت کـه بـه دلیـل وزن بـالا و عـدم انعطاف‌پذیـری، اسـتفاده روزمـره از آن بـه عنـوان پوشـش محافـظ بـا دشـواری‌های زیـادی همـراه اسـت.

این شـرکت فناور برای رفع این چالش فراگیر، موفق بـه تولید نوعـی لایه لاسـتیکی جـاذب بـدون سـرب شـده اسـت. 

ایـن لایـه ترکیبـی از برخـی نانـوذرات فلـزی غیرسـربی و پلیمرهـای مختلـف اسـت کـه می توانـد بـرای تولیـد انـواع البسـه محافـظ بـا کاربری‌هـای مختلـف جایگزیـن لایه سربی شود.

جعبه سیاه حمل و نقل

محصـولات زیادی وجـود دارنـد کـه در طـول زنجیـره تأمینشـان بایـد از نظـر دمایـی بـه طـور مسـتمر و بـا دقـت بالایی پایش شـوند؛ بـرای مثـال برخـی از محصـولات غذایی و دارویـی ماننـد شـیر خـام، فرآورده‌های خونـی و تنوعـی از سـرم ها و واکسـن ها هسـتند کـه اگـر در فرآینـد حمل ونقـل محیـط آنهـا تابـع شـرایط دمایـی ویـژه‌ای نباشـد، می تواننـد بـه سـرعت فاسـد شـوند یـا خواصشـان را از دسـت دهند. 

برای جلوگیری از وقوع چنین خسارت‌هایی بایـد بـا استفاده از ابـزار نظارتـی قدرتمنـد، در کنـار پایـش دقیـق فرآیند جابه جایـی محصـولات حساس، از رعایـت کامـل پروتکل‌هـا و اسـتانداردهای دمایـی نیـز اطمینـان حاصـل شود.

بر این اساس این شرکت قطعـه گـم شـده از ایـن پـازل نظارتـی را عرضه کرده اسـت کـه می‌توانـد بـر حفـظ شـرایط محیطـی ایـده آل بـرای محصـولات حسـاس بـه دما مؤثر باشد و علاوه بـر آن، امکانـات متنـوع و کاربردی بسـیار زیـادی را در اختیـار کاربـر قـرار دهـد.

محصول این شرکت نوعی برچسـب الکترونیکی هوشـمند اسـت کـه ابعـادی معادل نصـف یـک کارت بانکـی دارد و می توانـد گزارشـات کاملا اختصاصی شـده ای بـه کاربـر ارائـه دهـد.


رونمایی از محصولات آب و محیط زیست

گندزدایی از آب مصرفی در منازل

همواره بـرای قابل مصرف شـدن آب بایـد از یک عامل گندزدا اسـتفاده شـود؛ جلوگیـری از رشـد باکتری‌های مضـر و همچنیـن پیشـگیری از انسـداد لوله‌های انتقـال آب بـر اثـر رشـد جلبک‌هـا، از جمله مواردی هسـتند که نیاز به گندزدایی آب‌ها را به یک ضرورت تبدیل کرده اسـت. 

در خصوص آب شـهری یکی از رایج‌ترین شـیوه‌های گندزدایی اسـتفاده از کلر اسـت؛ هرچند با توجه به مضرات و خطراتی که گاز کلر به همراه دارد، ایـن روش در سـال‌های اخیر بسـیار محدود شـده اسـت. در فرآینـد گندزدایی آبهـای صنعتی نیـز به دلیل خطراتی کـه انتشـار گاز کلـر می‌تواند در یک محیط صنعتی به همراه داشـته باشـد، معمولا از کپسـول کلر اسـتفاده نمی‌شـود. 

الکتروکلریناسـیون فنـاوری جدیـدی بـر پایـه پوشـش‌های نانوفلـزی اسـت کـه به عنـوان مؤثرتریـن روش بـرای جایگزینـی کپسـول‌های حـاوی گاز کلـر در فرآیند گندزدایـی آب مطرح اسـت. 

در این روش عملیات الکترولیزاسـیون کـه توسـط الکتروالیزرهـا و بـا اسـتفاده از جریـان الکتریسـیته صـورت می‌گیـرد و باعـث به وجـود آمـدن نوعی گنـدزدا از درون لوله‌هـای آب ورودی بـه تأسیسـات شـیرین تجزیـه نمـک موجـود در آب می‌شـود کـه می‌تـوان آن را مسـتقیما تزریـق کـرد. 

سامانه گندزدایی از آب توازن کشتی‌ها

کشـتی‌های باری برای حفظ ثبات و قابلیت مانور از سیسـتم‌های مختلفی در طول سـفر اسـتفاده می‌کننـد که یکی از این سیسـتم‌ها آب توازن اسـت؛ آب توازن ممکن اسـت حاوی ارگانیسم‌های متنوعی شـامل باکتری ها، ویروس ها، گیاهان و موجودات دریایی باشـد که با کشـتی‌های قاره پیما، در مسافت های طولانی حمل می شود و متعاقبا تخلیـه آب در مقصـد کشـتی، گونه‌های جدیـدی بـه زیسـت بوم جدیـد وارد شـده و منجر بـه آلودگی آب ها می‌شـود. 

بـرای پیشـگیری از صدمـات ناشـی از عبـور و مـرور کشـتی ها، یکی از  شـرکتهای دانش بنیـان  محصولی را برای تصفیه آب توازن کشتی ها عرضه کرده است.

گندزدایی با خورشید

بـا توجـه بـه اینکـه در سـال‌های اخیـر، کـم و بیش تمـام کشـورهای جهان تحـت تأثیـر خشکسـالی ناشـی از تغییرات جـوی و اقلیمـی قـرار گرفته‌انـد، سیسـتم الکترودیالیـز خورشـیدی را می‌تـوان تحولـی در زمینـه نمکزدایـی نامیـد کـه دریچـه‌ای نـو در ایـن حوزه گشـوده اسـت. 

یکی از شـرکتهای فناور  بـا توسـعه فنـاوری الکترودیالیـز، ایـن روش را بـه عنـوان شـیوه‌ای نویـن در جـدا کـردن نمک‌هـا و یون‌های مزاحـم ماننـد نیتـرات و فلـزات سـنگین از آب و پسـاب ارائـه کـرده اسـت.


حذف فلزات سنگین با نانو 

آلودگـی آب آشـامیدنی بـا آرسـنیک مشـکلی جهانـی اسـت کـه سـاکنان کشـورهایی از هـر پنـج قـاره جهـان را تحـت تأثیـر قـرار داده اسـت. بـر اسـاس تحقیقـات انجـام شـده در ایـران، شـواهد موجـود نشـان می‌دهـد کـه در برخـی مناطـق شـهری و روسـتایی کشـور ماننـد اسـتان‌های قزویـن، کرمـان، آذربایجـان شـرقی، آذربایجـان غربـی، اردبیـل مشـکل آلودگـی آب بـا آرسـنیک از دیربـاز وجـود داشـته و هم اکنـون در حـال افزایـش اسـت. 

این شــرکت بــا طراحــی خــاص راکتــور "الکتروکواگوالســیون" و ترکیــب آن بــا روش الکتروشــیمیایی بــه شــکل غیرورقـه‌ای و درنتیجـه عملکـرد پیوسـته سیسـتم را ممکـن مـی‌کند. 

ایـن روش بـه عنـوان فرآینـدی مؤثـر جهـت حــذف آلودگی‌هــای آلــی و غیرآلــی از آب آشــامیدنی و همچنیــن پســاب‌هــای صنعتــی مطــرح شــده اســت.

اسامی سایر طرح‌های رونمایی شده به این شرح است:

تزریق گاز ازون در تصفیه‌خانه آب به منظور گندزدایی 

دستگاه تصفیه آب به واسطه نانو حباب

طرح‌های بخش انرژی 

حذف گوگرد از مازت

رنگ مقاوم به خوردگی با انتقال حرارت بالا

 فیلتر هوای مقاوم به حرارت

طرح‌های حوزه کشاورزی و صنایع غذایی

دستگاه تولید نانو اکسیژن در گلخانه‌های‌ هیدروپونیک

بهبود کیفیت و ماندگاری جنین گندم با فناوری پلاسما 

کیسه فریزر برای ماندگاری مواد غذایی

طرح‌های بخش خودرو و حمل و نقل 

کاتالیست‌های دیزلی 

کاتالیست سه گانه خودرو 

پوشش زیربدنه خودرو 

درزگیر خودرو

ژل رنگ‌بر

بفل فون شونده پلیمری برای کاهش وزن خودرو

کامپاند پلاستیکی

چراغ خودروی برقی

پولیش خودرو در ۸ ثانیه

پوشش نابازتابنده آینه‌های سنگین 

چسب لنت ترمز

ساخت قطعات مصرفی انواع موتور هواپیما

پوشش‌دهی پره‌های کمپرسور هوا 

طرح‌های بخش صنعت 

بسته‌بندی ضد خوردگی برای قطعات فلزی 

تولید ماده بهبود دهنده خواص نانوساختارها 

دستگاه همگن‌سازی کاربردی در آزمایشگاه 

رنگ آبگریز 

ساخت صفحه‌ای برای تولید انرژی با ضخامت کم برای تبدیل انرژی الکتریسیته به نور

پودر ریخته‌گری دقیق 

الکترود جوشکاری آبگریز 

دستگاه پوشش دهی سخت 

رزین پلی یورتان 

نانولاک ضد خوردگی آلومینیوم

دوربین حرارتی دستی

نانورنگ کاربردی در صنعت ریخته‌گری 

مبدل نانویی زنگ آهن 

پوشش محافظ تک‌جزئی به منظور جلوگیری از خوردگی فلزات 

حوزه عمران

پوشش عایق حرارتی

 در این مراسم همچنین ۸ قرارداد نیز به امضا خواهد رسید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید