معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس‌شورای‌اسلامی، در گفتگو با خبرنگار شفافیت، با بیان این که طبق آخرین آمار دیوان محاسبات کشور ۵۸ درصد از قانون هوای پاک به درستی به مرحله اجرایی شدن نرسیده است، گفت: در سال 1396 با تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان، قانون هوای پاک با ابلاغ به دستگاه‌های مربوطه آمادۀ اجرا شد، اما 23 دستگاهی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم متولی اجرای این قانون هستند، اعتقادی به اجرای آن ندارند.

وی در ادامه، با اذعان به این امر که دست‌اندرکاران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در حوزۀ محیط زیست، پیش از این قانون هوای پاک را سرمنشأ تعطیلی بیش از 70 درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور می‌دانستند، افزود: طبق آخرین آمار دیوان محاسبات کشور ۵۸ درصد از قانون هوای پاک به درستی به مرحله اجرایی شدن نرسیده است. ندراندررییی

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس‌شورای‌اسلامی، آلودگی هوا در پایتخت و دیگر کلانشهرها را از جملۀ معضلاتی برشمرده که با کمترین شدت تغییر آب و هوایی خود را بروز می‌دهند، ادامه داد: متأسفانه مشکل آلودگی هوا در زمان خاصی محدود نمی‌شود و همان گونه که پیش از این نیز دیده‌ایم، در طی سالیان متعدد تکرار شده است.

 

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس‌شورای‌اسلامی، ضمن اظهار تأسف از این امر که دستکاری در آمار و ارقام قانونی که مستقیماً با جان مردم سر و کار دارد، پرسش‌برانگیز است، اضافه کرد: جای تأسف است که کشوری سرشار از منابع انرژی به مازوت سوزی رجوع آورده است و در این بین فراموش نکنیم که حرمت امامزاده به دست متولی آن است.

سعیدی، اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات از جمله دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های ذکر شده را که در مادۀ ۲ قانون هوای پاک از آن‌ها یاد شده است، موظف به اجرای این اقنون برشمرده و با تأکید بر این مهم که تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری و صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی از این دایره خارج نیستند، اظهار داشت: بی توجهی به قانون هوای پاک، و به تبع آن بلند مرتبه سازی و وارونگی هوا در کنار مازت سوزی و همچنین گسترش تعداد خودروهای فرسوده، آلودگی شهر تهران را به مرزهشدار رسانده است، اما در عین حال می‌بینیم که قانون هوای پاک توسط متولیان اصلی مورد انتقاد قرار گرفته است.

سعیدی ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز در سواحل مکران بخشی از سرزمین ایران، ما حتی شاهد یک متر لوله گذاری آب نبوده‌ایم، تأکید کرد: کشور ما سرشار از منابع انرژی همچون نفت و گاز است و با این وجود، نباید شاهد مازوت سوزی باشیم که به قیمت جان هموطنان‌مان تمام می‌شود.

این نمایندۀ مردم در مجلس‌شورای‌اسلامی، ادامه داد: برای یکایک آلاینده‌های هوا سوالات و انتقادهای بسیار موجود است، اما در بخش مازت سوزی علاوه بر انتقاد از مسئولان جای پرسش بزرگی است.

وی مشکلات اقتصادی در میان همه‌گیری کرونا را موجب به هشدار رسیدن آلودگی هوا و به تبع آن دیده نشدن این موضوع را دال بر سوءمدیریت‌ها دلیلی برای کاستی‌ها و ضعف‌ها دانسته و تصریح کرد: همگان موظفند تا مقررات این قانون را رعایت کنند و از همه مهمتر سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس‌شورای‌اسلامی، با اظهار امیدواری زمینه بروز حساسیت و واکنش سریع و مثبت 23 دستگاه مجری قانون کاهش آلودگی هوا، می‌تواند موجب کاهش شرایط حاد شود، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی، مه‌آلودگی می‌تواند در میان تلاطم دریای طوفانی کرونا، جان انسان‌ها را به تاراج ببرد و همین امر می‌بایست اهمیت پاسخگویی توسط مسئولین در این حوزه را صد چندان سازد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید