به گزارش شفافیت، مستند برف گیر به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان و تهیه کنندگی کیارش اشراقی، از تازه ترین تولیدات گروه اجتماعی شبکه پنج سیما پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی در سالروز حادثه تلخ پنجم دی ماه که در سال 1399 رخ داد ، از شبکه پنج سیما پخش می شود.

برف گیر روایت حادثه‌ای است که طی آن 12 نفر از کوهنوردان عزیز کشورمان در روز جمعه 5 دی ماه 1399 در سه منطقه کلکچال، دارآباد و آهار دچار سرمازدگی و بهمن شدید شدند و متاسفانه جان خود را از دست دادند.

کیارش اشراقی، یکی از کارگردان این مجموعه، با اشاره به این امر که تصویربرداری مستند برف گیر در همان روزهای نخست حادثه، با وجود شرایط بسیار سخت آب و هوایی در ارتفاعات تهران آغاز شده است، گفت: پس از 10 روز تصویربرداری و پوشش عملیات امداد، و گفتگو با بیش از 30 نفر از افراد مرتبط با این حادثه در اسفند ماه 1399 وارد مراحل پس از تولید شد.

وی با اشاره به این موضع که این مستند روایت حادثه‌ای بسیار نادر و تلخ در جامعه کوهنوردی ایران است که از آن به عنوان جمعه سیاه کوهنوردی یاد می‌کنند، گفت: علاوه بر این که نوع حادثه رخ داده جزو موارد بسیار نادر در کوهستان است و ممکن است این پدیده هر صد سال در هیمالیا یا آلپ رخ بدهد، پوشش لحظه‌ای عملیات نجات از ساعات آغازین تا خاتمه عملیات و پیدا کردن 12 جسد قربانیان این حادثه از نقاط قوت این فیلم است.

اشراقی که تهیه کنندگی این مستند را نیز بر عهده داشته، با اشاره به این موضوع که شرایط تولید مستند برف گیر بسیار دشوار و سخت بوده است، افزود : تولید این فیلم یک هفته بعد از وقوع حادثه شروع شد و تیم تولید باید در دمای منفی 20 درجه در فصل زمستان با وجود خطراتی در ارتفاعات تهران بالغ بر بالای 3 هزار متر و نقاطی که حادثه رخ داده حضور پیدا می‌کرد و این دو مورد فیلم را از لحاظ دقت بالا و سناریوی از پیش تعیین شده مانند سایر مستند‌های عادی، دچار محدودیت می‌کرد.

مرتضی قاضیان نیز به پوشش کامل سه منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده بود اشاره کرده و با تأکید بر این نکته که این فیلم بالای 30 نفر مصاحبه شونده دارد، اظهار داشت: از عوامل نجات تا مدیران عملیات و کسانی که در دل حادثه گرفتار بودند و روایت از ابتدا تا انتهای این حادثه، جذابیت کار را برای مخاطبی که هیچ اطلاعی از موضوع فیلم ندارد، ایجاد می‌کند.

وی در ادامه، با اشاره به این نکته که علت اصلی ساخت مستند برف گیر نادر بودن حادثه و مهم تر از آن شرح و بررسی حادثه توسط تمام افراد مرتبط بوده است، تصریح کرد: مخاطب با تماشای این فیلم اطلاعات مهمی برای کوهنوردی در فصل زمستان را کسب کرده و این فیلم میتواند سهم قابل توجهی در جلوگیری از تلفات حوادث آتی ورزش کوهنوردی داشته باشد.

قاضیان نیز با اذعان به این امر که این حادثه اتفاق بسیار نادری است که ممکن است هر صد سال یکبار در ارتفاعات هیمالیا یا آلپ رخ بدهد، خاطر نشان کرد: متأسفانه این بار حادثه‌ای این چنینی در کشور عزیزمان و در ارتفاعات شهر تهران که نه تنها برای کوهنوردان حرفه‌ای بلکه برای عموم مردم قابل دسترس است، رخ داد و در یک روز جان کوهنوردان بسیاری را گرفت.

وی ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که = عملیات جستجو و نجات حادثه دیدگان پنج دی یکی از موفق ترین عملیات‌های جستجو و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان با کمک سازمان‌های متولی همچون فدراسیون کوهنوردی، سازمان آتشنشانی، شهرداری تهران، امدادگران داوطلب و ... بوده است، یادآور شد: در این عملیات 72 ساعته، با تلاش شبانه روزی تعداد زیادی از مردم و کوهنوردان نجات یافتند و پیکر تمامی قربانیان این حادثه کشف و تحویل خانواده این عزیزان گردید.

اشراقی و قاضیان با تقدیر از مهدی مطهر که تهیه کنندگی معنوی این اثر را بر عهده داشتند، تصریح کردند: وظیفه داریم از همۀ کسانی که به ما اعتماد کردند و در ساخت و تولید این فیلم راهنما و کمک بسیار بزرگی بودند تقدیر کنیم و نام جناب مهدی مطهر در رأس همۀ این عزیزان می‌درخشد.

اشراقی نیز در پایان تأکید کرد: همچنین باید از جناب آقای مهندس سعید اشناب، مدیریت شبکه پنج سیما و جناب کریمی قائم مقام شبکه، که مانع زدایی را در دستور کار قرار دادند و با بزرگواری مقدماتی فراهم آوردند که این فیلم در گروه اجتماعی شبکه پنج سیما تهیه و تولید شود.

گفتنی است مستند برف گیر علاوه بر حضور در بخش ملی فیلم بلند پانزدهمین دوره جشنواره حقیقت، در سالروز حادثه پنجم دی ماه 1400 روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

همچنین مستند بلند «برف گیر» به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان و تهیه کنندگی کیارش اشراقی، از تولیدات گروه اجتماعی شبکه پنج سیما، به عنوان یکی از 23 اثر برتر ملی بخش بلند جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت انتخاب شده و به زودی در پانزدهمین دوره این جشنواره اولین نمایش خود را تجربه خواهد کرد.

0 (4)

0 (6)

0 (8)

0 (1)

0 (2)

 

خبرنگار امین کردبچه

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید