جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش روز سه‌شنبه از طریق یک ویدئو کنفرانس با یکدیگر دیدار کرده و درباره بسیج نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین مذاکره کردند. مقامات کی‌یف از ارتش آمریکا درخواست کرده‌اند تا تسلیحات برای آنها ارسال کند چرا که نسبت به حمله قریب‌الوقوع روسیه به کشورشان نگرانند.

بایدن در این کنفرانس ویدئویی به پوتین گفت که هرگونه حمله به اوکراین پیامدهای جدی و بهای سنگینی خواهد داشت که شامل تحریم‌های شدید نیز می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که نسبت به بایدن روابط گرم‌تری با پوتین داشت، موضع قاطعانه بایدن را به سخره گرفت و به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت سال جاری میلادی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، اشاره کرد.

ترامپ در بیانیه‌ای گفت: پوتین به تسلیم رقت‌انگیز ما در افغانستان و پشت سر جا گذاشتن سربازان کشته‌شده، شهروندان آمریکایی و تجهیزات نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار نگاه می‌کند. سپس به بایدن نگاه می‌کند و هیچ نگرانی در او شکل نمی‌گیرد.  

پوتین اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی ترامپ را تحسین کرد و گفت: حتی اکنون نیز باور دارم که دونالد ترامپ علی‌رغم آنکه نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود، یک فرد فوق‌العاده و با استعداد است.

پوتین در اکتبر سال جاری میلادی تصمیم بایدن را در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تحسین کرد، گرچه رهبران و قانونگذاران از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا با این تصمیم مخالف بودند.

اما در ویدئو کنفرانس روز سه‌شنبه که قرار بود یک گفت‌وگوی بسیار جدی باشد، بایدن برای پوتین دست تکان می‌داد و به آرامی می‌خندید.

اما کاخ سفید اعلام کرد، بایدن در این گفت‌وگوی دو ساعته موضع بسیار جدی مقابل پوتین اتخاذ کرده بود و صراحتا تاکید کرد که هرگونه حمله به اوکراین با تحریم‌های اقتصادی سنگین و دیگر اقدامات تنبیهی مواجه خواهد شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید