حمیدرضا عظیمی امروز در مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه‌های مقیاس متوسط میان برق حرارتی و مپنا با اعلام این خبر افزود: این قرارداد شامل احداث هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط جمعا به ظرفیت ۲۹۴ مگاوات در نقاط مختلف کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برق حرارتی برای تامین برق مطمئن و پایدار در کنار احداث نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، برنامه‌ریزی لازم جهت احداث نیروگاه‌های مقیاس متوسط را از سال‌های گذشته آغاز کرده است، گفت: در همین راستا طی آبان‌ماه ۹۷ اولین واحد مقیاس متوسط به ظرفیت ۴۲ مگاوات با همکاری گروه مپنا در زاهدان نصب و راه‌اندازی شده است.

عظیمی تاکید کرد: همچنین شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با هدف افزایش تولید، کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده با واحدهای جدید نیروگاهی به منظورافزایش توان و راندمان ضمن برگزاری مناقصه، گروه مپنا را به عنوان پیمانکار طرح و ساخت منتخب جهت احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، یزد و لرستان انتخاب کرده است.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی مدت زمان اجرای این قرارداد را ۲۴ ماه برشمرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سه واحد آن تا خردادماه ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری خواهد رسید و چهار واحد دیگر آن نیز تا نیمه سال ۱۴۰۲ به شبکه برق کشور متصل می‌شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص نیازمندی‌های شبکه برق کشور و در راستای افزایش تولید توان الکتریکی و کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده مقیاس متوسط نیروگاه‌های قدیمی کشور با واحدهای جدید در جهت افزایش توان خروجی و راندمان نیروگاه‌ها، استفاده از واحدهای مقیاس متوسط در دستور کار قرار گرفته است.

بدین منظور این طرح در قالب احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، خوزستان و لرستان اجرایی خواهد شد.

بکارگیری نیروگاه‌های مقیاس متوسط اصولاً باتوجه به شرایط برخی مناطق در نقاط ژرف شبکه برق سراسری و مناطق دور افتاده برای رفع مشکلات کمبود تولید محلی و یا بازتوانی واحدهای موجود با ظرفیت مشابه و راندمان بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود که احداث نیروگاه‌های بزرگ در این نقاط موردنیاز نبوده و توجیه فنی و اقتصادی نداشته است.

در این طرح از واحدهای نیروگاه گازی شرکت مپنا با نام تجاری MGT40 در مقیاس متوسط که توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی و سامانه برق و کنترل آن نیز در مپنا طراحی شده استفاده خواهد شد.

توان خروجی این واحدها در شرایط ایزو 42 مگاوات است. این واحدها قابلیت کار با سوخت گاز طبیعی و سوخت مایع (گازوئیل) را دارا بوده و با بکارگیری توربین‌های بخار امکان تبدیل آن‌ها به سیکل‌ترکیبی وجود دارد. همچنین در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت CHP نیز قابلیت کاربرد دارند.

توانایی فعالیت پایدار و مستمر، مقاوم در شرایط اقلیمی نامساعد، ارتفاع بالا و حتی شرایط ریزگردها، قابلیت ساخت، نصب و راه‌اندازی سریع در مدت زمان 6 ماه، راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق در کشور، قابلیت احداث در ساختگاه‌های دارای محدودیت فضا، قابلیت‌های تولید جزیره‌ای و خارج از شبکه و رعایت کامل استانداردها و الزامات صنعت برق و سایر صنایع از جمله مزایا و قابلیت‌های واحدهای گازی MGT40  است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید