به گزارش شفافیت به نقل از خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین صبح روز سه شنبه در دیدار آندری ولادیمیرویچ بوهدانتس رییس گروه دوستی پارلمانی اوکراین و ایران گفت: پارلمان‌ها ظرفیت زیادی برای توسعه مناسبات بین دو کشور داشته و همکاری‌های پارلمانی یکی از اولویت‌های ما برای گسترش روابط دو جانبه است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها در سایر بخش‌ها شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس در ادامه با بیان اینکه گروه‌های دوستی پارلمانی نقش مهمی در تقویت دیپلماسی پارلمانی دارند، اظهار کرد: گفت وگوی نمایندگان عضو گروه دوستی پارلمانی دو کشور در رفع موانع قانونی احتمالی همکاری‌ها مفید خواهد بود که در همین راستا نمایندگان عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در مجلس شورای اسلامی آمادگی تعامل و گفت وگوی مستمر با همتایان خود در پارلمان اوکراین را دارند.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال اوکراین را به رسمیت شناخت و با این کشور اقدام به برقراری روابط دیپلماتیک کرد لذا روابط دو کشور طی سه دهه اخیر همواره مبتنی بر احترام متقابل بوده است.

وی همچنین با اشاره به سطح پایین تبادلات تجاری دو کشور، تصریح کرد: حجم روابط تجاری و اقتصادی ایران و اوکراین با ظرفیت‌های موجود تناسبی ندارد که ضروری است طرفین با گفت وگو و مساعی مشترک، سطح تبادلات فیمابین را به نفع دو ملت ارتقا دهند.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی بهره‌برداری از معادن، انرژی، محصولات کشاورزی و شیمیایی را مهمترین حوزه‌های مستعد همکاری طرفین دانست.

گفت وگوی نمایندگان دو کشور موجب تسهیل همکاری‌ها می‌شود

آندری ولادیمیرویچ بوهدانتس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: پارلمان اوکراین از توسعه روابط با مجلس شورای اسلامی استقبال کرده و علاقمندیم گفت وگوی نمایندگان دو کشور در گروه‌های دوستی پارلمانی جهت تسهیل همکاری‌ها تداوم یابد.

وی با قدردانی از حمایت ایران از تمامیت ارضی اوکراین یادآور شد: ایران و اوکراین همواره روابط خوب و رو به رشدی داشته و چالش‌ها و موانع همکاری‌ها در فضای گفت وگو قابل رفع هستند از این رو اوکراین از گفت وگوهای نمایندگان سیاسی و پارلمانی دو کشور استقبال می‌کند.

رییس گروه دوستی پارلمانی اوکراین و ایران با تایید سخنان نیکزاد درخصوص سطح نازل روابط تجاری و اقتصادی ایران و اوکراین ابراز امیدواری کرد با گفت وگوی نمایندگان سیاسی، پارلمانی و بخش‌های خصوصی دو طرف این نقیصه برطرف شود به طوری که سطح روابط تجاری و اقتصادی دو طرف متناسب با ظرفیت‌های موجود باشد.

بوهدانتس در این دیدار جهت تداوم گفت وگوهای پارلمانی فیمابین از علی نیکزاد رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوکراین دعوت کرد که در راس هیاتی پارلمانی به کی‌یف سفر کند.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید