رژیم جعلی صهیونیستی بعد از گذشت ۶ ماه از آغاز جنگ در غزه و به خصوص بعد از تجاوز به کنسولگری کشورمان در دمشق، مشروعیت خود را از دست داده و بیش از هر زمان دیگر در فضای بین‌الملل منزوی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رژیم غاصب صهیونیستی عصر روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین در تجاوز جدید خود، ساختمان کنسولگری ایران در منطقه «المزه» در سوریه را مورد هدف قرار داد و این اقدام تجاوزکارانه نشان داد که این رژیم غاصب به هیچ قاعده بشری، حقوقی و بین‌المللی پایبند نیست. این حمله در عرف حقوق بین‌الملل، در واقع حمله به خاک سرزمینی محسوب می‌شود.

رژیم جعلی صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در دمشق می‌خواهد ضعف خود در نرسیدن به پیروزی و دستاورد در غزه را جبران کند؛ استقبال رسمی ایران از رهبران حماس، تصویب قطعنامه علیه این رژیم جعلی، شکست آمریکا در حمایت از رژیم کودک‌کُش، حملات یمنی‌ها علیه کشتی‌های آمریکا و به بُن‌بست رسیدن قطعی نتانیاهو در فلسطین، همگی نشان می‌دهند که دلیل وحشی‌گری رژیم غاصب چه بوده است.

رژیم صهیونیستی در غزه زمین‌گیر و در جهان منزوی شده است

«آسوشیتدپرس» رسانه آمریکایی روز جمعه به افول جایگاه داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در خلال ۶ ماه جنگ در غزه پرداخت و نوشت «اسرائیل در موقعیتی متفاوتی نسبت به ۶ ماه قبل قرار دارد. در غزه زمین‌گیر شده، درگیر اختلافات داخلی است، از منظر بین‌المللی منزوی شده و دائماً اختلافاتش با نزدیک‌ترین متحدش (آمریکا) زیاد می‌شود».

آسوشیتدپرس همچنین نوشت: «حماس همچنان در غزه سرپاست و حملات رژیم صهیونیستی با بیش از یک میلیون آواره موفق به نابودی آن نشده است».

حمله به کنسولگری ایران در دمشق آخرین تلاش رژیم نتانیاهو برای گسترش جنگ در منطقه بود. این حمله آشکار به هنجارهای بین‌المللی، نشان می‌دهد که تا چه اندازه ادعای او برای دست‌یابی به صلح و اهداف دمکراتیک پوچ است.

محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای

حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق باعث شد سران و مقامات کشورهای متعددی از جمله روسیه، چین، پاکستان، افغانستان، سوریه، مالزی، اندونزی، مالدیو، ترکیه، ارمنستان، عربستان، کوبا، قزاقستان، تاجیکستان، موریتانی، برزیل، صربستان، ازبکستان، عمان، امارات، کویت، قطر، عراق، اردن، مصر، لبنان، کومور، تونس، ونزوئلا، بلاروس، لیبی، نیکاراگوئه، الجزایر، آفریقای جنوبی، نروژ و قرقیزستان این جنایت را محکوم کردند.

به دنبال این جنایت، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه جهانی مسلمانان، اتحادیه عرب، اتحادیه پارلمان‌های عربی و سازمان همکاری‌های شانگهای نیز جنایت رژیم منفور صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

همچنین در خلال نشست شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای سوئیس، چین، روسیه، سوریه، اسلوونی، گوبان، اکوادور و سیرالئون حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان، حزب الله عراق، انصارلله یمن، جریان حکمت ملی عراق، جهاد اسلامی و حماس نیز از جمله گروههای محکوم کننده جنایت اسرائیل در دمشق بودند.

تشدید انزوای رژیم صهیونیستی پس از حمله به کنسولگری ایران

بسته‌شدن ۲۸ سفارت‌خانه و کنسولگری رژیم صهیونیستی

روزنامه «جروزالم پست» نیز اخیراً گزارش داد که ۲۸ سفارت و کنسولگری صهیونیست‌ها به دلیل تهدیدهای ایران موقت بسته شده است. این در حالی است که چندی پیش نیز روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشته بود که سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای بحرین، مصر، اردن، مراکش و ترکیه از بیم پاسخ تلافی‌جویانه تهران به حمله به کنسولگری ایران در سوریه تخلیه شده است.

طبق گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، این رژیم از زمان شروع جنگ علیه غزه در سفارتخانه‌های خود آماده‌باش اعلام نموده و دفاتر نمایندگی خود را در مصر، اردن، بحرین، مغرب، ترکمنستان، آنکارا و استانبول تخلیه کرده است؛ اما به دنبال عملیات تروریستی در دمشق، در همه نمایندگی‌های خود در سراسر جهان حالت آماده باش را تشدید کرده است.

غرب آسیای جدید، بدون حضور صهیونیست‌ها

آمریکا و رژیم صهیونیستی سال‌هاست از یک «خاورمیانه‌ی جدید» صحبت می‌کردند؛ خاورمیانه‌ای با محوریت اسرائیل که در آن کشورهای عربی، آرمان فلسطین را فراموش کرده و به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو تن دهند. «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه اسبق آمریکا، کمتر از دو دهه پیش و در بحبوحه جنگ ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی با حزب‌الله، ضمن مخالفت با برقراری آتش‌بس، گفته بود که این بحران، درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است.

امروز وضعیت اسرائیل بسیار شکننده‌تر از قبل شده به گونه‌ای که برای پوشاندن ضعف خود در جنگ غزه اقدام به جنایت دیگری در دمشق کرد که البته با اعتراض و محکومیت جنایات این رژیم توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همراه بود و این نشان داد که اوضاع اسرائیل از تاریخ هفت اکتبر سال گذشته میلادی تا به این لحظه وخیم‌تر شده است و شاهد فروپاشی دیپلماتیک، اقتصادی و مشکلات امنیتی، اجتماعی و سیاسی در داخل اسرائیل هستیم.

بنابراین این رژیم منفور بعد از گذشت ۶ ماه از جنگ در غزه و مورد هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق، تمام مشروعیت خود را از دست داده و بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.

آمریکا مسؤول حمله به کنسولگری ایران در دمشق است

پس از حمله به کنسولگری ایران وزیر خارجه ایران یکشنبه سفر منطقه‌ای جدید خود را آغاز کرد. او ابتدا به عمان رفت و قرار است در ادامه به سوریه و لبنان نیز برود.

این سفر به لحاظ زمانبندی و شرایط منطقه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار بود. تحولات منطقه از جمله شرایط غزه و به ویژه حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اهمیت مضاعفی را به این دور از رایزنی‌های وزیر خارجه ایران در مسقط بخشید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای سوری، گفت: گفت‌وگوهای مهم و مفیدی با «بشار اسد» داشتیم. سوریه به عنوان محور مقاومت همواره مورد مشورت ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: با گذشت ۶ ماه رژیم صهیونیستی به جنایات ترکیبی خود با حمایت آمریکا ادامه می‌دهد. جنایت تروریستی و جنگی اخیر اسرائیل با استفاده از هواپیمای جنگی و موشک‌های آمریکا علیه سفارت ایران در دمشق صفحه جدیدی از نقض قواعد بین‌المللی از جمله کنوانسیون‌های وین بود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ساعتی پس از حمله تروریستی این رژیم نشست فوق العاده شورای عالی امنیت ملی در تهران برگزار شد. از دمشق با صدای بلند اعلام می‌کنم آمریکا در این حادثه مسؤولیت دارد و باید پاسخگو باشد. رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد. عدم موافقت آمریکا و دو کشور اروپایی برای صدور بیانیه در محکومیت این حمله نشانه‌ای از چراغ سبز آمریکا است و آمریکا به خاطر این رفتارش و حمایت از این رژیم باید پاسخگو باشد.

تشدید انزوای رژیم صهیونیستی پس از حمله به کنسولگری ایران

اقدامات حقوقی دولت درباره شکایت از رژیم صهیونیستی

پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، شاهد برخی مواضع حقوقی و سیاسی از سوی مقامات کشورمان بودیم.

برای نمونه «محمد دهقان» معاون حقوقی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات حقوقی کشورمان از رژیم صهیونیستی بابت حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق اظهار کرد: «در خصوص چگونگی و نحوه پاسخ به رژیم صهیونیستی، شورایعالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌کند اما به لحاظ تصمیمات و اقدامات حقوقی به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد زیرا در حال بررسی حقوقی هستیم».

رژیم صهیونیستی وارد چرخه فروپاشی شده است

«حسن هانی‌زاده» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران و محکومیت این جنایت در جهان، اظهار کرد: حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق نقض قوانین بین‌المللی و همچنین نقض حاکمیت ملی کشور مستقلی مثل سوریه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه این حمله واکنش‌هایی را از سوی جامعه جهانی به همراه داشت چراکه امنیت و صلح جهانی به خطر می‌افتد، افزود: کشوری مثل فرانسه، روش کاملاً دوگانه در پیش گرفت اما اکثر نهادهای بین‌المللی این حمله تروریستی را محکوم کردند و آن را نقض قوانین بین المللی دانستند. بنابراین رژیم صهیونیستی بیش از گذشته در جهان منزوی شده است.

کارشناس سیاست خارجی افزود: رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه جنگ ناکام در غزه در تلاش است از باتلاق غزه به گونه‌ای خارج شود که هزینه سیاسی و امنیتی کمتری برایش داشته باشد. واردکردن کشورهای پُر نفوذ و قدرتمند به جنگ، بخشی از سیاست نتانیاهو است که با شکست مواجه شده است.

هانی‌زاده با بیان اینکه رژیم صهیونیستی وارد چرخه فروپاشی شده است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با کشتار وسیع در غزه نتوانسته میدان را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر بدهد لذا پذیرش آتش‌بس توسط تل‌آویو، به منزله فروپاشی این رژیم است.

وی تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران بسیار هوشمندانه عمل کرده و وارد بازی نشده است؛ هر چند در زمان و مکان مناسب تدابیری جهت پاسخگویی به جنایت صهیونیست‌ها اتخاذ خواهد کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید